Jeg har betjent kongen av England

av (forfatter), Kjell Olaf Jensen (oversetter) og Michael Konůpek (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Vi følger jeg-personen fra han starter som pikkolo og kelnerlærling. Han vil opp og fram, og middelet og målet er penger. Karrieren fører den unge mannen fra provinsen til mellomkrigstidens Praha, til storhotellet der direktøren har gullbestikk til 400 gjester. Praha okkuperes, og vår helt strever seg oppover i samfunnet. Ved den kommunistiske maktovertakelsen sitter han som direktør for sitt eget hotell.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Serie Damms utvalgte skjønnlitteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

Vi befinner oss i det tidligere Tsjekkolslovakia, og følger hovedpersonens karriere innenfor hotellbransjen - fra pikkolo til hotelldirektør. Han har én drøm: han vil oppnå rikdom og makt. Ikke bare blir han eier av sitt eget hotell, men han kan også stille med gullbestikk til 400 gjester.

Da Praha okkuperes av russerne, kommer hovedpersonens begjær etter penger og makt i skarp konflikt med den kommunistiske idé. Ikke overraskende mister han også alt han eier.

Denne boka er svært spesielt skrevet. I tillegg til at historiene er fortalt på en absurd og surrealistisk måte, er setningene lange som et ondt år. Dette gjorde det veldig tungt å lese boka. På den annen side er det så mange pussige hendelser som beskrives, at jeg aldri vurderte å avslutte den før siste side var vendt. For boka er virkelig fornøyelig!

Fascinert av den vakre byen eller kanskje du skal på reise til Praha? Her er en liste med romaner hvor hele eller deler av handlingen foregår i Praha. Kom gjerne med tips til andre titler som passer inn i denne listen, så kan jeg oppdatere den.