Gullivers reiser

ISBN13 9788205056497

EAN 9788205056497

Serie Mesterverk fra verdenslitteraturen 1-36

Genre Fantastisk litteratur

Boken er så omfattende at det blir vanskelig å dekke alle delene av dem. Men den er virkelig god og en fornøyelse å lese. Så den anbefales. Spesielt gøy var det å få utvidet sitt syn på hva Gullivers reiser er. Ikke bare en barnebok men en skikkelig satire over samtiden.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Läser svenska översättningen Gullivers resor.

Citat Göran Hägg ur 1001 böcker du måste läsa innan du dör:

"Swift drabbades av alzheimer och kom att anses som galen, vilket färgat synen på hans mästerverk. I själva verket är det en extremt klok människas reaktion på världens dårskap. Fasansfullt desillusionerat. och underhållande."

En god klassiker. Interessant at denne boka er skrevet så seint tilbake som 1726!

Vel fornøyd spaserte jeg videre. Men på veien bort til bonden måtte jeg forbi sønnen hans, en kjempesvær tiårs skøyerunge. Han grep meg i bena og løftet meg så høyt at jeg holdt på å besvime av skrekk. Men da nappet faren meg fra ham og ga gutten en ørefik som ville ha feid 200 ridende politimenn overende med hester og alt sammen.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Stjålet rett fra Wikipediaen
"Svart humor, også kalt morbid humor og annet, er en spesiell grotesk, pessimistisk eller svartsynt form for humor og satire der emnet er alvorlig og gjerne kan gjøre folk opprørte, slik som død, krig, narkotika og lignende. Provokasjoner og lek med tabuer er ofte en viktig del av den svarte humoren, som kan betraktes som en måte å vekke dem som ser og hører, og dermed et virkemiddel for å endre holdningene i samfunnet. Svart humor er ofte preget av ironi, men også det tragikomiske."
Kom med forslag du

Jeg liker bøker med kart. Noen ganger finnes de på innsiden av omslaget, andre ganger i midten. Til tider er de spredt ut gjennom boken. Det er artig.

Listen er forventet å vokse etterhvert som kartene åpenbarer seg.

• "Ivanhoe" av Walter Scott
  • "Lille lord Fauntleroy - roman" av Frances Hodgson Burnett