Fanny Hill

en gledespikes erindringer

av (forfatter) og Leif Toklum (gjendikter).

Kagge 2001 Innbundet

Romanen er en skildring av en ung kvinnes seksuelle realisering. Forfatteren beskriver hvordan Fanny Hill reiser seg fra et liv i fattigdom, gjennom flere stadier av prostitusjon, til en vellykket tilværelse som hustru og mor.

Det handler om sex og kjærlighet for 250 år siden. En gledespikes erindring, populært kalt Fanny Hill, er en humoristisk og livsbejaende skildring av en ung kvinnes seksuelle realisering. I en harselas over samtidens snerpete moralisering beskriver forfatteren hvordan Fanny Hill reiser seg fra et liv i fattigdom, gjennom flere stadier av prostitusjon, til en vellykket tilværelse som hustru og mor. Boken er kort sagt en uslåelig kombinasjon av parodi og erotisk underholdning, med et fantastisk romantisk syn på seksualiteten forførende, velgjørende og frigjørende kraft, både på skjønne, bleke piker og virile unge menn.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2001

Serie Pornografiske klassikere

Genre Erotikk

Bøker som drar deg med utenfor alfarvei, vel verdt en utflukt. Erotikken er tilstede, men pornografien er nok vel så betegnende. Og, må det vedgås, det som er bortenfor der... nedenfor stupet. Bøkene kan leses som en spennende inngang til irrganger i menneskes sinn og beretninger om usedvanlige erfaringer, eller som et filosofisk forsvar av frihet og retten til selvbestemmelse...

Var bøkene bedre før? Neppe. Men de blei lest i store jafser. Tenker noen ganger at jeg skal gå løs på disse "store leseopplevelsene" igjen. Holder de mål i dag?

• "Dom Casmurro" av Machado de Assis
  • "Dommeren og hans bøddel" av Friedrich Dürrenmatt
  • "Catherine Ms seksuelle liv" av Catherine Millet
  • "Irenes fitte" av Louis Aragon
  • "Lidenskapen" av Jeanette Winterson
  • "Historien om Eli" av Liv Køltzow
  • "Slaktergutten" av Patrick McCabe
  • "Den blinde ugla" av Sadegh Hedajat