Opptegnelser fra et kjellerdyp

av (forfatter) og Gunnar Opeide (oversetter).

Solum 2002 Heftet

Syk, ond og frastøtende. Slik presenterer Kjellermennesket seg selv. Han hart trukket seg tilbake i sin krok, i såret stolthet. Der sitter han og spinner sine tanker. Denne boka betegner et skille i forfatterens livsverk. For første gang reiser Dostojevskij her de filosofiske spørsmål og problemstillinger som han senere skulle utdype i de store romanene.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2002

Genre Klassisk litteratur

Dette var det første jeg leste av Dostojevskij, og jeg må ærlig si at jeg ble meget imponert. At innholdet i en så gammel roman fremdeles er relevant i dag, er sjeldent. Det var flere tider der jeg stirret i luften etter å ha lest litt, og tenkte at "han har jo faen meg rett". Alle burde ha lest noe fra Dostojevskij ila av livet. Og jeg kan si jeg ble veldig glad da jeg dro på biblioteket, og så mengdene materialet han har skrevet.

Boken gir et godt bilde på det filosofiske utgangspunktet at mennesket ved sine valg selv bestemmer sin skjebne, (i denne boken til det verre.) Boken synliggjør også godt kontrasten mellom de som har kapital og de som ikke har det. Vi lever i dag også på mange måter i kontrastenes tid. Boken er derfor aktuell over 150 år etter at den ble skrevet.

La oss være alene, ta fra oss bøkene, og vi vil straks fortapes i den ubeskriveligste forvirring – vi vil ikke ha anelse om hva vi skal forholde oss til, hva vi skal støtte oss på, hva vi skal hate og hva vi skal elske, hva vi skal respektere og hva vi skal forakte.

Et utviklet og ordentlig menneske kan ikke være forfengelig uten å stille ekstreme krav til seg selv, og dermed må det også føle en forakt for seg selv som undertiden grenser til hat.

"En dagdriver!" - det lyder jo som et kall, som en bestemmelse, det er jo en hel karriere.

Jeg tror til og med at den beste definisjonen av mennesket ville være denne: et utakknemlig vesen på to ben.

(...) det fantes ingen utvei for meg lenger, jeg kunne aldri bli et nytt menneske. Og selv om jeg ennå hadde tid, og tro på at det var mulig å forandre seg, ville jeg sikkert ikke ha lyst til det allikevel; og om jeg hadde lyst, så ville jeg heller ikke kunne gjøre noe som helst, fordi det i virkeligheten kanskje slett ikke fantes noe å forandre seg til.

For deg som har det travelt, men likevel liker å skryte på deg å ha lest de store, tunge russerne.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Denne listen er en oversikt over russisk litteratur jeg har lyst til å snuse på!

Av russisk har jeg bare lest:
- "Mesten og Margerita" av Michail Bulgalov
- "Forbrytelse og straff" av Dostojevskij
- "Det franske testament" av eksilrusseren Andreï Makine
- "Anna Karenina" av Lev Tolstoj
- Og så Akunin da, som jeg ikke helt vet hvor jeg har... er blitt fortalt at det er satire ...

Jeg skjønner at det er mye jeg har gått glipp av!

Besteforeldrene mine hadde en stor samling russiske romaner, og som ung pløyde jeg denne samlingen. Uforglemmelig. I vinter har jeg gjenlest mange av dem; derfor denne listen. Dette er ingen skryteliste kjære bokelskere, men forslag til lesning av korte, slagferdige og fantastiske romaner og noveller som garantert beriker livet. Listen er heller ikke lang - noen måtte kuttes ut fordi de ikke finnes i systemet vårt, men en begynnelse?

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

• "Fattige folk. Bd. 13" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "De besatte" av Fjodor M. Dostojevskij