Nittenåttifire

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Gyldendal 2016 Innbundet

George Orwells dystopiske visjon om en totalitær fremtid i nyoversettelse.

«Den som kontrollerer fortiden kontrollerer fremtiden: Den som kontrollerer nåtiden kontrollerer fortiden.»
Winston Smith jobber for Sannhetsdepartementet i London, viktigste by i Flystripe Én, den mest folkerike provinsen i Oceania. Overalt rundt ham er det plakater av Storebror, og tankepolitiet er parat til å avsløre ethvert svik mot Partiet, hvis slagord lyder: KRIG ER FRED, FRIHET ER SLAVERI, UVITENHET ER STYRKE. Men da Winston forelsker seg i Julia, øyner han muligheter for et annet liv. Sammen begynner de å stille spørsmål ved Partiet.
George Orwells moderne klassiker er utpekt som en av de hundre100 beste bøkene på engelsk gjennom tidene av avisen The Guardian. Gyldendal gir den med dette ut i Bjørn Alex Herrmans nyoversettelse, med etterord av forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter Anine Kierulf.

ISBN13 9788205483330

EAN 9788205483330

Serie Gyldendals moderne klassikere

Genre Science fiction Dystopier Klassisk litteratur

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2017

En sterk bok om hvordan det ville vært i et totalitært samfunn. Deilig å følge én person og hans tanker slik at partiets agenda forblir noe uvisst og undrende for oss som leser. Oppdagelsene kommer i samme tempo som hovedkarakteren selv, og du er alltid like engasjert som ham over de minste detaljer som Orvell velger å dele med oss. Absolutt en av de viktigste bøkene man bør lese i sitt liv.

Fikk en kul i hodet av boken her. Jeg skulle lese et kapittel siden jeg ikke hadde tid til mere. Så en plass etter fem kapittel måtte jeg virkelig dra, så jeg tenkte å gå samtidig som jeg leser videre, klarte altså ikke legge den bort. Så med 1984 i mine hender, så jeg meg ikke for, og gikk jeg da rett i en lyktestolpe og fikk en kul i hodet. Med andre ord god bok! Skjønner hvorfor det er en klassiker. Både interessant sett fra et politisk synspunkt, men også beskrivelse av Smith når han er med Julia, hva han tenker om henne og sier til henne likte jeg veldig godt.

Dette er en bok svært mange har hørt om, kanskje spesielt gjennom uttrykket "Storebror ser deg". Forventningene var derfor nokså høye da jeg endelig skulle lese den. Kanskje var det forventningene som ødela boken litt for meg. Riktignok er boken godt skrevet, og forfatterens gjennomtenkte tematikk rundt overvåkingssamfunnet er vanskelig å ikke la seg imponere av. Samtidig består boken så mye av en ren beskrivelse av dette samfunnet, at det tidvis kan bli litt kjedelig. Jeg skulle gjerne ønske at historien i boken hadde litt mer framgang på et tidligere stadium.
Alt i alt vil jeg fortsatt kunne anbefale boken, kanskje mest på bakgrunn av hvor relevant boken er, 60 år senere, hvor gjennomført forfatterens beskrivelser er og historien den siste tredjedelen av boken.

Det var virkelig på tide at jeg leste denne. Den er dyster, mørk og skremmende aktuell i dag. I tillegg er det godt skrevet, og du klarer ikke legge den fra deg.

Det er helt umulig å forstå hvordan denne boka kan ha blitt en klassiker. Den er drepende kjedelig og utbroderer i det uendelige et politisk system som er både idiotisk og lite troverdig. Det er absolutt null fremdrift i boka. Dette er en totalt drepende bok for leselysten. Det mest tragiske med boka er at den har vært med på å skape en paranoid holdning i forhold til personvern over hele den vestlige verden.

The best books [...] are those that tell you what you know already.

Now he had recognized himself as a dead man it became important to stay alive as long as possible.

It was not by making yourself heard but by staying sane that you carried on the human heritage.

En må alltid hyle med ulvene, det er min leveregel. Det er den eneste måten å være trygg på.

Den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Den som kontrollerer nutiden kontrollerer fortiden.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

• "Fagre nye verden" av Aldous Huxley
  • "Intet nytt fra Vestfronten" av Erich Maria Remarque
  • "Pesten" av Albert Camus
  • "Moby-Dick, eller Hvalen" av Herman Melville
  • "Krig og fred" av Leo Tolstoj
  • "En flyktning krysser sitt spor - fortelling om en morders barndom" av Aksel Sandemose
  • "Ulysses" av James Joyce
  • "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir