Tjenerinnens beretning

av (forfatter) og Merete Alfsen (gjendikter).

Aschehoug 2008 Heftet

USA i nær fremtid. Strålingskatastrofer, truende sykdommer, tiltakende ufruktbarhet og skremmende lave fødselstall har ført til ekstrem puritanisme. Kvinnene har mistet alle rettigheter i det patriarkalske samfunnet som er innført. De er totalt umyndiggjort og inndelt i kategorier. Viktigst er Tjenerinnene - kvinner som fremdeles er fruktbare og som har som oppgave å forsyne ektepar i øvre sosialklasse med barn. Gjennom Tjenerinnen Offred føres vi inn i dette samfunnet. Som de andre er Offred blitt "omskolert" for å glemme sitt tidligere liv, men fortiden lar seg ikke viske bort.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211522

EAN 9788203211522

Serie Must

Genre Science fiction Dystopier

Tenk deg at landet ditt blir kuppet av en ytterliggående religiøs/ politisk gruppering og du skilles fra alt og alle i livet . Gjennom dystopien til Atwood blir vi minnet om aktualiteten i mange av dagens totalitære samfunn, og hvordan dette påvirker menneskenes liv. Kvinnen Offred, en av tjenerinnene, gir stemme til savn, sorg, kvinneundertrykking og frykt. Fortellerteknikken binder oss til boka gjennom spenning, og avslører lagvis deler av et tidligere liv, samtidig som det fortsatt er ubesvarte gåter. En av verdens beste bøker ? Det er blitt sagt.

Å,dette er ei bok du ønske du aldri skal bli ferdig med. Dette er ei bok du tenker på når du ikkje les i den. Boka er i frå ei forferdelig tid,men boka er ikkje forferdelig,den er vidunderlig.Kvar setning er vakker. Eg misunner deg som ikjkje har lest den, som ikkje veit om den enda, som har den tilgode. Lykkelig er du!

Jeg ville gjerne vært dum og uvitende.
Da ville jeg ikke visst hvor uvitende jeg var.

Ingen dør av mangel på sex. Det er mangel på kjærlighet vi dør av.

Et behov er et svakt punkt.

Better never means better for everyone, he says. It always means worse for some.

Jeg husker da jeg gikk gjennom 1800-tallet i kunstgallerier, så besatte de var av haremer. Dusinvis av malerier av haremer, tykke kvinner henslengt på divaner med turbaner eller fløyelskapper på hodet, mens de ble viftet med påfuglhaler og en evenukk i bakgrunnen sto vakt. Studier i stillesittende kjøtt, malt av menn som aldri hadde vært der. Disse bildene skulle forestille å være erotiske, og jeg syntes de var det da. Men nå ser jeg hva de egentlig forestilte. Det var malerier av skinndødhet. Av venting, av gjenstander som ikke var i bruk. Det var malerier av kjedsomhet.

Men kanskje kjedsomhet er erotisk, når det er noe kvinner gjør, for menn.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Hos NPR har leserne stemt frem de 100 beste romanene innen science fiction og fantasy. Her er resultatet, rangert etter antall stemmer.

• "The year of the flood" av Margaret Atwood
  • "Alias Grace" av Margaret Atwood