Tjenerinnens beretning

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Aschehoug 2008 Heftet

USA i nær fremtid. Strålingskatastrofer, truende sykdommer, tiltakende ufruktbarhet og skremmende lave fødselstall har ført til ekstrem puritanisme. Kvinnene har mistet alle rettigheter i det patriarkalske samfunnet som er innført. De er totalt umyndiggjort og inndelt i kategorier. Viktigst er Tjenerinnene - kvinner som fremdeles er fruktbare og som har som oppgave å forsyne ektepar i øvre sosialklasse med barn. Gjennom Tjenerinnen Offred føres vi inn i dette samfunnet. Som de andre er Offred blitt "omskolert" for å glemme sitt tidligere liv, men fortiden lar seg ikke viske bort.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211522

EAN 9788203211522

Serier Must Gilead (1)

Genre Dystopier

Dystopisk klassiker og mesterverk. Dessverre er dagens verden nærmere bokas verden enn da den kom ut første gang.

Tenk deg at landet ditt blir kuppet av en ytterliggående religiøs/ politisk gruppering og du skilles fra alt og alle i livet . Gjennom dystopien til Atwood blir vi minnet om aktualiteten i mange av dagens totalitære samfunn, og hvordan dette påvirker menneskenes liv. Kvinnen Offred, en av tjenerinnene, gir stemme til savn, sorg, kvinneundertrykking og frykt. Fortellerteknikken binder oss til boka gjennom spenning, og avslører lagvis deler av et tidligere liv, samtidig som det fortsatt er ubesvarte gåter. En av verdens beste bøker ? Det er blitt sagt.

Å,dette er ei bok du ønske du aldri skal bli ferdig med. Dette er ei bok du tenker på når du ikkje les i den. Boka er i frå ei forferdelig tid,men boka er ikkje forferdelig,den er vidunderlig.Kvar setning er vakker. Eg misunner deg som ikkje har lest den, som ikkje veit om den enda, som har den tilgode. Lykkelig er du!

I framtidens USA er det krise. Samfunnet trues av sykdommer, strålingskatastrofer, og ufruktbarhet.
Dette leder til ekstreme tiltak. Et statskupp av fanatisk religiøse, som innfører et diktatur. Her har kvinner ingen rettigheter, og de er delt opp i forskjellige kategorier.
Øverst troner de blå Hustruer, nederst de grønne Martaer, hushjelper. De viktigste er dog de rødkledde Tjenerinnene; kvinner som fremdeles er fruktbare. Deres eneste oppgave er å produsere barn. De utplasseres hos forskjellige menn i den øvre sosiale klassen.
Gjennom historien til Tjenerinnen Offred, får man innblikk i dette samfunnet. Hun har gjennomgått en omskolering for å glemme sitt tidligere liv, men det er ikke så enkelt å gi slipp på fortiden.

Da boken ble utgitt på 80-tallet, var nok scenarioet i boken en utopi. I dagens samfunn, er den dessverre skremmende aktuell...

Ingen dør av mangel på sex. Det er mangel på kjærlighet vi dør av.

Et behov er et svakt punkt.

Jeg ville gjerne vært dum og uvitende.
Da ville jeg ikke visst hvor uvitende jeg var.

Better never means better for everyone, he says. It always means worse for some.

Ingen mor er noen gang helt og holdent slik et barn ønsker seg at en mor skal være, og det gjelder vel motsatt vei også.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

• "Gileads døtre" av Margaret Atwood
  • "Flommens år" av Margaret Atwood