Brave New World

av (forfatter) og Margaret Atwood (introduction).

Vintage Classics 2007 Paperback

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag Vintage Classics

Utgivelsesår 2007

Format Paperback

Nå som jeg begynner i 3. klasse på videregående, skal jeg skrive særoppgave i norsk. Det er tradisjon på skolen min at alle elevene skriver en særoppgave i 3. klasse, og den kan handle om det vi vil, bare det har en norskfaglig vinkling. Det vanligste er å skrive en litterær oppgave, og jeg har valgt å gjøre et sjangerstudie av tre klassiske dystopier. Brave New World av Aldous Huxley er en av disse tre bøkene jeg skal skrive om. De andre er Fluenes herre av William Golding og Niels Klims reise til den underjordiske verden av Ludvig Holberg.

Jeg bestemte meg for å starte med å lese Brave New World, og leste den mens jeg var på ferie på Cuba. Brave New World er en av de viktigste og mest kjente klassikerne i sjangeren dystopi. Den og 1984 av George Orwell. Aldous Huxley beskriver en fremtid som på noen måter er like skremmende som den i 1984, mens på andre måter er den kanskje mer å foretrekke enn George Orwells. Eller vel, det kan nok diskuteres.

Aldous Huxleys verden er styrt av genmanipulering og hjernevasking, og barna gros i et klekkeri. Det er utvelgelsessamfunnet satt på spissen, og det skremmer meg litt at jeg kan se noen av de samme tendensene i vårt eget samfunn. Før barna blir grodd frem, blir det bestemt hvilken gruppe i samfunnet de skal tilhøre, og dermed hva slags jobb de skal få. Alfaene har det best, så betaene, gammaene, deltaene og epislonene. Jo mindre viktig man er, jo styggere ser man ut, og man får dårligere jobber hvor mindre kunnskap trenges. I tillegg så gror de hundrevis av kloner ut fra et egg i de lavere kastene. Individualitet er et trekk som for det meste alfaene besitter. Det er et skremmende samfunn, og jeg kunne selv aldri tenkt meg å bo der.

For å holde massene fornøyde, deler myndighetene ut et narkotisk stoff som kalles soma, og sex er den vanligste måten å bruke fritidens sin på. Alle tilhører alle, sier de, og familie, ektemann og kone er perverse ord de helst vil slippe å høre. Det er et løssluppent samfunn, og mange mener at dette var Huxleys måte å kritisere den løsslupne Charleston-perioden i USA. I tillegg kan vi se likhetstrekk til vårt eget samfunn hvor seksuelle forhold mellom mennesker ikke er like tabubelagt lenger, og det er på langt nær like skamfullt som det var før i tiden. Dette er nødvendigvis ikke negativt, men det er annerledes fra slik det var da Huxley skrev boka.

Vi ser mye av denne verdenen gjennom Bernard Marx og John the Savage sine øyne. Bernard Marx er en alfa som ikke passer inn i samfunnet. Han ønsker heller å bruke tiden sin alene. I tillegg har han mange tanker og ideer om hvilke endringer de burde gjøre i samfunnet, og det er farlig for dem som styrer. Det er Bernard som tar med seg John fra en Savage Reservation, hvor folk fortsatt lever på gamlemåten. John krasjer fullstendig med samfunnet han blir dratt inn i, og det er interessant å se hans reaksjoner på det som skjer rundt ham.

Brave New World er en skremmende, men samtidig utrolig spennende bok, og jeg gleder meg allerede til å lese de andre bøkene til oppgaven min. Jeg tror det kan bli en utrolig gøy og interessant oppgave å skrive, og jeg har alltid likt å skrive store oppgaver i norsk mye bedre enn korte stiler. I tillegg er de klassiske dystopiene bøker jeg lenge har hatt lyst til å lese, og vel, man kan trygt si at det ikke er rart de er klassikere. Dette er utrolige gode bøker, og selv om de ble skrevet for lenge siden, er mange av dem fortsatt relevante. Det er i hvert fall Brave New World.

Anmeldelsen ble originalt publisert på bloggen min.

Sammen med Orwells 1984 er dette en av de første dystopiene som gikk langt i å tenke hvordan det ville være med et regime som sørger for alt fra vugge til grav. Omtrent som vi har det i dagens samfunn. Om det ikke ligner på Huxleys verden blir alt vi gjør lagret på en eller annen plass hvor alle offentlige og private firmaer vet hva du gjør og hva du liker, eller ikke liker. Er det et sånt samfunn vi vil ha?
Tips. Les " Makten bak makten" av Ertsvåg.
Brave new world anbefales selvfølgelig. Ikke minst fordi du vil ha et hull i sci-fi lesingen din hvis du ikke har lest den. Huxley viser at selv om et samfunn kan virke ideelt, så vil det alltid være noen som føler seg utenfor, ikke passer inn. Uansett hvor materielt bra alt er og det ikke finnes vold og alle er fri til å gjøre som de vil, så er det alltid noen som ikke vil bli styrt av hva andre synes.
Og noe som alltid finnes i samfunn, er oss og dem!

“Words can be like X-rays if you use them properly -- they’ll go through anything. You read and you’re pierced.”

If one's different, one's bound to be lonely.”

“Actual happiness always looks pretty squalid in comparison with the overcompensations for misery. And, of course, stability isn't nearly so spectacular as instability. And being contented has none of the glamour of a good fight against misfortune, none of the picturesqueness of a struggle with temptation, or a fatal overthrow by passion or doubt. Happiness is never grand.”

No social stability without individual stability.

Most human beings have an almost infinite capacity for taking things for granted.

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Jeg fant en artikkel om hvilke bøker Barack Obama leser i sommer, og det slo meg at det kunne vært interessant å se hva andre beslutningstakere leser: Her er bøkene:

En tendens jeg har lagt merke til er at mange forfattere mister synet. Om dette er på grunn av at de kaster det bort på ord og bokstaver og ark eller ikke, vet jeg ikke noe om. Dette er en liste for moro skyld.

Liker virkelig bøker som både er politisk og virkelighetsfjern. Og disse gutta kan å lage bøker.

Dystopi kommer fra det konstruerte engelske ordet «dystopia», først kjent brukt av den engelske filosofen John Stuart Mill i 1868, og beskriver et anti-eutopia (gresk eutopia, «et godt sted»), altså et «ikke-godt» sted. Dystopi brukes som motsats til utopi, og er dermed en forestilling om eller beskrivelse av en uønsket samfunnsmodell. Et dystopisk samfunn er i effekt et anti-Utopia. (http://no.wikipedia.org/wiki/Dystopi)

Dette er en liste over hva jeg ønsker å lese i sommer. Det er en påminnelse til meg selv om hvilke bøker jeg har mest lyst til å lese og gjennom å opprette listen her, manifestere det på nettet, forplikter (ment som en god ting i dette tilfellet) jeg meg til å følge mine egne ønsker:)

• "Lolita (Penguin Classics)" av Vladimir Nabokov
  • "Drømmer androider om elektriske sauer?" av Philip K. Dick