Epp

Cappelen Damm 2008 Heftet

Romanen er en satirisk fremtidsroman der hovedpersonen er en forhenværende, tvers igjennom anonym funksjonær i et tvers igjennom "effektivt" samfunn.

Epp er en pensjonert arbeider som bor i byen Oblidor i landet Gambolia på en ikke spesifisert planet, i et gjennomteknifisert samfunn. Navnet Epp indikerer at han ikke står særlig høyt på den sosiale rangstigen, han representerer det gjennomsnittlige. Hadde han vært av høyere rang, hadde navnet hatt flere bokstaver, som Eppe, Eppen eller det helt optimale Eppenep Epp vet godt at han ennå kan oppleve større skam; han kan degraderes og ende opp med Ep eller bare E.

Epp er konform, ganske humørløs, og bruker tiden på å skrive rapporter om hva som utspiller seg i løpet av en dag, som de faste ritualene med å koke egg, lage knekk og å mate sin kjøttetende plante. Epps rake motsetning er naboen, Lem, som drømmer om et horisontalt fellesskap og vil ha Epp med på en sammensvergelse; å rive ned veggene mellom pensjonistenes hybler og gjøre opprør mot systemet.

Epp utkom første gang i 1965 og varslet om noe helt nytt i Axel Jensens forfatterskap. For Epp fikk Axel Jensen Abram Woursells internasjonale litteraturpris.

Her introduserer han for første gang sitt "oblidorske univers", en mørk skildring av et fremtidssamfunn med klar relevans til datidens samfunn.

Stilen fra Epp som Axel Jensen selv kaller for "science-faction" fører han videre i Lul (1992) og i det store samleverket Og resten står skrivd i stjernene (1995).

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202284701

EAN 9788202284701

Genre Science fiction

Axel Jensens "Epp" handler om det moderne samfunnets mørke bakside. Den tar utgangspunkt i pensjonisten Epp sitt dagligliv og alt det underfundige i dette dystopiske samfunnet som han eksisterer i. Med på lasset får vi en mye omtalt eggscene og inspirasjonsen til Ingvar Ambjørnsens bøker om Elling. For meg virket boken litt treg, men boken er samtidig ett godt eksempel på en dystopisk roman

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.

Drukningsfølelsen kom over meg da jeg innså at jeg ikke lenger har oversikt over alle de bøkene jeg har lovet meg selv å lese i "nær fremtid". Derfor har jeg valgt å lage en liste over de bøkene som skal prioriteres fremover.

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

• "Lul" av Axel Jensen
  • "Og resten står skrivd i stjernene" av Axel Jensen