Vidunderlige nye verden

Aschehoug 1979 Heftet

Romanen skildrer en velorganisert fremtidsverden hvor teknologien har sørget for et problemfritt liv. Alle mennesker - nesten - er lykkelige og sorgløse. At lykken ikke er fullkommen skyldes en liten gruppe mennesker som er annerledes enn de "vanlige" fabrikkproduserte. Mellom disse avvikerne og det ellers knirkefrie samfunnsmaskineriet oppstår det en uovervinnelig konflikt.

Utgivelsesår 1979

ISBN13 9788203097966

EAN 9788203097966

Serie Fontene

Genre Science fiction Dystopier

Samtidig som samfunnet beskrevet av Aldous Huxley intuitivt framstår som forferdelig, finner jeg det vanskelig å si at det er et dårlig samfunn. Spesielt i lys av spørsmål som hvorvidt kapitalisme og demokrati svikter oss, genetiske modifikasjoner, menneskerasens mangel på rasjonalitet, og idéer som patriarkalsk demokrati finner jeg samfunnsstrukturen i Brave New World merkelig tiltalende, samtidig som jeg forstår at et slikt system i praksis vil fjerne mange aspekter ved vår tilværelse som vi selv mener gjør oss mennesker.

Huxley forteller på gripende vis hvordan verdenen henger sammen, og det veltalte forsvaret for- og angrepet på denne formen for sivilisasjon. En sann tankevekker, trolig mer relevant nå enn noen gang før!

Jeg fant denne i science fiction-avdelingen på biblioteket, men lagret den som sakprosa i min egen boksamling.

En tilstedeværende lykketilstand tar seg alltid flau ut i sammenligning med overkompansasjoner for elendighet. Og - selvsagt - stabilitet er aldri så malerisk som uro. Det å være tilfreds har intet av glansen ved å kjempe tappert mot ulykke, ikke noe av det pittoreske ved kampen mot fristelser eller de dødelige anfall av lidenskap og anfektelser. Velvære er aldri storslått.

Words can be like X-rays if you use them properly -- they’ll go through anything. You read and you’re pierced.

Alle kan være moralske nå. Man kan bære minst halvparten av sin moral med seg i en flaske.

"Our colleagues upstairs will teach them to love it." "And that," put in the director sententiously, "that is the secret of happiness and virtue - liking what you got to do. All conditioning aims at that: making people like their unescapable social destiny."

But I don't want comfort. I want God, I want poetry, I want real danger, I want freedom, I want goodness. I want sin.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

• "Salamanderkrigen" av Karel Capek
  • "Om mus og menn ; Dagdrivergjengen" av John Steinbeck
  • "Døde sjeler" av Nikolaj Gogol
  • "Catch 22" av Joseph Heller
  • "En beretning om blindhet" av José Saramago
  • "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel - en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig
  • "Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Celine