The fountainhead

Penguin 2007 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Her first major literary success, Ayn Rand's The Fountainhead is an exalted view of her Objectivist philosophy, portraying a visionary artist struggling against the dull, conformist dogma of his peers; a book of ambition, power, gold and love, published in Penguin Modern Classics.Architect Howard Roark is as unyielding as the granite he blasts to build with. Defying the conventions of the world around him, he embraces a battle over two decades against a double-dealing crew of rivals who will stop at nothing to bring him down. These include, perhaps most troublesome of all, the ambitious Dominique Francon, who may just prove to be Roarke's equal. This epic story of money, power and a man's struggle to succeed on his own terms is a paean to individualism and humanity's creative potential. First published in 1943, The Fountainhead introduced millions to Rand's philosophy of Objectivism: an uncompromising defence of self-interest as the engine of progress, and a jubilant celebration of man's creative potential.

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2007

Serie Penguin modern classics

Genre Klassisk litteratur

Jeg synes dette er en meget fascinerende bok.Et mesterverk. En hyllest til enkeltindividet og hva det kan klare på egenhånd. Og ikke minst til kunstneren! Roarks forsvarstale mot slutten av boken er "enorm!" Jeg har lest den mange ganger.
Det tar tid å lese boken. Deler av boken er en tålmodighetsprøve, Men det er verdt å bruke tid på den.

Det heter et sted at menn utvikler sin hjerne når de har spilt fallitt på alle andre områder.

Se på våre såkalte kulturelle institusjoner. En foredragsholder som lirer av seg et oppkok av ingenting, som ikke betyr noe for ham og alle de som hører på ham uten noe glimt av interesse, men sitter der for å kunne fortelle sine venner at de har hørt et foredrag av en mann med et berømt navn. De er alle sammen snyltere.

she knew that even pain can be confessed, but to confess happiness is to stand naked,

For tusener av år siden levde det mennesket som først oppdaget ilden. Han ble sannsynligvis brent på det bålet han hadde lært sine brødre å tenne.

– Man sier at det verste en kan gjøre mot noe menneske, er å ødelegge dets selvrespekt. Men det er ikke sant. Selvrespekt er noe som ikke kan ødelegges. Det verste man kan gjøre, er å ta fra et menneske det han utgir for selvrespekt.

The Perks of Being a Wallflower er en deilig, kort bok om en ung, sjenert og naiv Charlie. I denne lista finner du alle bøkene Charlie leser i The Perks of Being a Wallflower. Alle bøkene han leser betegner han som favoritter.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Jeg ønsker meg alltid bøker, men har få venner som elsker bøker så det blir ikke så mange bokgaver som jeg hadde ønsket meg, derfor husker jeg godt de bøkene jeg får i gave. Fra hvem og til hvilken anledning :-)

Ringen er sluttet av Raymond Khoury.

Den onde viljen av Karin Fossum.

De åtte av Katherine Neville.

Kildens Utspring av Ayn Rand.

Samlede dikt av Andre Bjerke.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

• "Høysang" av Ayn Rand
  • "Walden - livet i skogene" av Henry D. Thoreau
  • "Slik talte Zarathustra - en bok for alle og ingen" av Friedrich Nietzsche
  • "Forfengelighetens fyrverkeri" av Tom Wolfe
  • "Perlen" av John Steinbeck
  • "Vernon God Little - en komedie i dødens nærvær fra det 21. århundre" av D.B.C. Pierre
  • "Egypteren Sinuhe" av Mika Waltari
  • "Catch-22" av Joseph Heller