To Kill a Mockingbird

Arrow Books Ltd 1989 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Arrow Books Ltd

Utgivelsesår 1989

Format Paperback

ISBN13 9780099419785

Jeg har begynt å grue meg til Harper Lee's oppfølger, for det kan hende den blir en nedtur. Derfor venter jeg til noen andre bokelskere har lest den. Filmen var ingen skuffelse, en bok er en bok og en film er en film, men allikevel, enhver bokelsker forstår hvilken påkjenning dette kan bli.

Gjennom vesle Scout Finch sine auger, får vi ta del i hennar og broren Jem sin oppvekst i sørstatsbyen Maycomb i 1930-åra. Far deira, enkemann og advokat Atticus Finch, har fått i oppdrag å forsvare ein farga mann som er anklaga for å ha forgripe seg på ei kvit kvinne. Gjennom barna får vi sjå dei klassebevisste og rasistiske haldningane som pregar byen si vaksne befolkning, og kjenne på kjensla av å måtte finne seg i kva desse menneska har å seie om far deira; "negerelskaren" Atticus. Men trass i motstanden og den tilsynelatande håplause saka, aktar Atticus å gjere det rette, og måten han kommuniserer med barna sine og er ei klippe i liva deira, er ikkje anna enn beundringsverdig og rørande. Og så er det Boo Radley, då. Den mystiske naboen dei aldri nokon sinne har sett. Trass i eit sørgjeleg tema, er denne boka full av framtidshåp, samt livlege skildringar av livet i Maycomb, rørande mellommenneskelege band og levande personlegdommar. Ein amerikansk klassikar, som eg anbefalar på det varmaste.

Until I feared I would lose it, I never loved to read. One does not love breathing.

People generally see what they look for, and hear what they listen for.

You never really understand a person until you consider things from his point of view - until you climb into his skin and walk around in it.

People in their right minds never take pride in their talents

But before I can live with other folks I've got to live with myself. The one thing that doesn't abide by majority rule is a person's conscience.

The Perks of Being a Wallflower er en deilig, kort bok om en ung, sjenert og naiv Charlie. I denne lista finner du alle bøkene Charlie leser i The Perks of Being a Wallflower. Alle bøkene han leser betegner han som favoritter.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Dette er et emne bokelskerne tilsynelatende aldri blir ferdig med å diskutere, og det virker som om mange mener at fasiten er at boka nødvendigvis alltid er best. Vel, jeg er uenig, så her er noen anbefalinger både til adapsjonsjunkiene og til skeptikerne.

Jeg fant en artikkel om hvilke bøker Barack Obama leser i sommer, og det slo meg at det kunne vært interessant å se hva andre beslutningstakere leser: Her er bøkene:

• "Wuthering Heights (Penguin Classics)" av Emily Bronte
  • "Purpurfargen" av Alice Walker