Det aller fineste

Tiden 2003 Innbundet

Romanen handler om livet som tenåring på slutten av åttitallet. Marte og venninnene hennes forsøker å mestre en verden hvor de sosiale spillereglene forandrer seg nærmest over natten.

Sår og humoristisk debutroman om å vokse opp på 80-tallet. Det aller fineste er en gripende roman om oppvekst på 80-tallet. Anna Bache-Wiig skildrer livet som fjortis gjennom en verden som mange vil kunne kjenne seg igjen i. Romanen kan minne om filmen Fucking Åmål; et sårt, men samtidig humoristisk portrett av unge mennesker og av hvordan man holder hverandre nede når man egentlig burde ledd og trøstet hverandre. Det aller fineste handler om hovedpersonen Martes forsøk på å mestre en verden hvor det hun har visst hele livet var rett, over natten har blitt helt feil, hvor de hun trodde var venner plutselig synes hun er iglete, og hvor "å grøfte" på Bertilåsen om fredagene er det aller skumleste og - på samme tid - det aller viktigste man kan drive med. Det er en bok skrevet med humor og dypt alvor - og absolutt relevant i forbindelse med temaet mobbing i skolen, som er høyaktuelt nå om dagen. Hovedbok i Cappelens Bokklubb. Anna Bache-Wiig (f. 1975) er utdannet skuespiller og er for tiden ansatt på Den Nationale Scene i Bergen. Det aller fineste er hennes første bok.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Oslo Akershus

Eirik Elvestad
Det aller fineste
Kort sammendrag:
Denne boka er skrevet av Anne Bache-Wiig. Den handler om jentene Marte som er hovedpersonen, Gabi, Cecilie, Cahrlotte og gutten Tobias. Dette er alle bestevennene til Marte eller hvertfall for en stund. Men etter at Charlotte flytter til Østerås og Gabi, Cecilie og Tobias begynner å syntes at hun er "iglete", blir hun alene.
Jeg syntes boka var bra fordi det ga et nærmere syn om mobbing og hvordan ungdoms livet. Det kunne vært bedre til tider, men det var litt utenfor min målgruppe. Jeg anbefaler boka for jenter 12 og oppover. Jeg gir den terningkast 5.

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

• "Lasses hus - roman" av Anna Bache-Wiig
  • "Vi kan godt kysse - roman" av Mari Grydeland