Alt blir klart og betydelig

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Med et gulnet fotografi i hånden legger en ung amerikaner ut på en reise for å finne den kvinnen som kanskje - eller kanskje ikke - reddet hans bestefar fra nazistene. Sammen med en en gammel mann, en amorøs liten hund, og en ung ukrainsk oversetter, blir han ledet ut på en donquijotisk reise gjennom et ødelagt landskap og tilbake til fortiden, som ikke er slik han trodde den var.

«J.S. Foers Alt blir klart og betydelig er en roman med en imponerende struktur, den har en fantastisk historie, og den er modig og frekk på 100 forskjellige måter.»Nathan Englander Med et gulnet fotografi i hånden legger en ung amerikaner .; som forresten heter Jonathan Safran Foer .; ut på en reise for å finne den kvinnen som kanskje .; eller kanskje ikke .; reddet hans bestefar fra nazistene. I følge med en gammel mann som fremdeles er plaget av minnene om krigen, en amorøs liten hund som heter Sammy Davis junior junior og den uforglemmelige Alex, en ung ukrainsk oversetter .; som snakker et vidløftig, maltraktert engelsk .; blir Jonathan ledet ut på en donquijotisk reise gjennom et ødelagt landskap og tilbake til fortiden, som ikke er slik han trodde den var. En utrolig blanding av det komiske og det tragiske, en søken etter det som ikke fins lenger, etter familiehemmeligheter og etter de vanskelige, men nødvendige historiene som binder sammen fortid og nåtid. En morsom og samtidig rørende roman .; og en utrolig debut. «En overdådig oppfunnet historie med både hverdagslige og magiske trekk ... Han kommer til å imponere deg, og han kommer til å knuse hjertet ditt.» Joyce Carol Oates«En av de mest imponerende debutromaner på lenge ... denne boka er, som tittelen antyder, helt lysende.» Adrienne Miller, Esquire

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205297715

EAN 9788205297715

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Ukraina

Sprek språklig

eh jeg skjønte den ikke helt

Hver morgen våknet han med ønsket om å gjøre noe riktig, å være et godt og betydningsfullt menneske, å være, så enkelt som det kunne høres ut og så umulig det faktisk var, lykkelig. I løpet av dagen sank hjertet hans fra brystet og ned i magen. Tidlig på ettermiddagen var han overmannet av en følelse av at ingenting var riktig, at ingenting var riktig for ham, og av et ønske om å være alene. Før kvelden kom, hadde ønsket gått i oppfyllelse: alene i sorgens monumentalitet, alene med sin ørkesløse skyldfølelse, til og med alene i sin ensomhet.

En dag vil du gjøre ting for meg som du hater. Det betyr å være en familie.

"Før trodde jeg at humor var den eneste måten man kunne verdsette hvor vidunderlig og fryktelig verden er, å feire hvor stort livet er. Skjønner du hva jeg mener?" "Ja, naturligvis." "Men nå tror jeg det er motsatt. Humor er en måte å skygge unna fra den vidunderlige og fryktelige verden på."

(...)once you hear something, you can never return to the time before you heard it.

"Your train ride appeased you?" I asked. "Oh, god," he said, "twenty-six hours, fucking unbelievable." This girl Unbelievable must be very majestic, I thought.

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

Tårnet av uleste bøker i kroken på rommet mitt.

Haugen

Alle bøkene referert til i Gilmore Girls, part 1.
Minus et par stykker jeg ikke fant. Her skal det leses! :)

• "Å spise dyr" av Jonathan Safran Foer
  • "Et forbløffende, talentfullt, dypt rystende verk" av Dave Eggers
  • "Vernon God Little - en komedie i dødens nærvær fra det 21. århundre" av D.B.C. Pierre
  • "Jomfrudød" av Jeffrey Eugenides
  • "Ekstremt høyt og utrolig nært" av Jonathan Safran Foer