Nattog til Lisboa

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Gyldendal 2010 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En skolelærer fra Bern blir besatt av den portugisiske forfatteren Amadeu de Prado etter å ha lest boken hans, og reiser til Lisboa for å finne ut mer om livet hans. Han oppsøker mennesker som har et sterkt forhold til forfatteren, og som kjenner ham på forskjellige måter. Dette er en filosofisk thriller som stiller spørsmål ved det å kjenne et annet menneske.

ISBN13 9788205399488

EAN 9788205399488

Serie Gyldendal pocket

Genre Thrillere

Omtalt sted Lisboa

Historien fenget til dels, men maken til pompøst, oppblåst og unødvendig språk skal man lete lenge etter (når jeg tenker meg om trenger man ikke gå stort lenger en til Coelho). Det ble høytlesing med tilhørende latterkuler i heimen av dette. Klarte ikke å lese ferdig, men holder mulighetene åpne for at dette var en dårlig oversettelse.

Godt språk og fin stemning, men lite driv.

Den stødige og forutsigbare språklæreren Raimund Gregorius møter en portugisisk kvinne på vei til jobben. Etter dette møtet forandrer alt seg. Gregorius kjøper en bok av en portugisisk forfatter og lege på originalspråket. Dermed må han også lære seg språket. Etter kort tid tar han toget fra Bern til Lisboa på jakt etter både kvinnen og forfatteren. I Lisboa møter han både familien og venner av Prado, som forfatteren heter. Steg for steg avdekkes den fascinerende historien om denne mystiske mannen.

Spennende og interessant bok, som også belyser noe av Portugals historie under diktaturet til Salazar.

Vi mennesker: hva vet vi om hverandre?

Det var de menneskene som leste, og det var de andre. Om en var leser eller ikke-leser - man merket det fort. Det fantes ingen større forskjell mellom menneskene enn denne. Folk ble forundret når han hevdet det, og mange ristet på hodet over at han kunne være så forskrudd. Men det var slik. Gregorius visste det. Han visste det.

Jeg elsker tunneler. De er håpets symbol: En gang blir det igjen lyst. Hvis det ikke akkurat er natt.

Jeg skjelver bare jeg tenker på den uplanlagte og ukjente, men uunngåelige og ustoppelige kraften i sporene som foreldre etterlater i sine barn, og som i likhet med brannspor aldri vil kunne utslettes. Konturene av foreldrenes vilje og frykt skriver seg med glødende griffel inn i sjelene til de små, som er fulle av vanmakt og fulle av uvisshet om det som skjer med dem. Vi trenger et helt liv for å finne og tyde den innbrente teksten, og vi kan aldri være sikre på at vi har forstått den.

Den virkelige regissøren i livet vårt er tilfeldigheten-en regissør full av grusomhet, barmhjertighet og besnærende sjarm.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

• "Graverens datter" av Joyce Carol Oates
  • "Mandelplukkersken" av Simonetta Agnello Hornby