Før plogen din over de dødes knokler

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Særegen roman av Nobelprisvinner i litteratur, Olga Tokarczuk. Nominert til Man Booker International 2019.

I en øde polsk landsby finner engelsklæreren og amatørastrologen Janina Duszejko naboen sin død på gulvet i hans hjem. Omstendighetene rundt dødsfallet er mystiske, og Janina legger merke til at det står flere hjorter utenfor vinduet. Kan dyrene ha hatt noe med dødsfallet å gjøre? Når flere landsbyboere blir funnet døde, alle tilknyttet den lokale jaktklubben, engasjerer Janina seg i etterforskningen. Det er det ikke alle som er like begeistret for.
Olga Tokarczuk, vinneren av Nobelprisen i litteratur 2018, har skrevet en helt særegen roman. Før plogen din over de dødes knokler er en mørk feministisk komedie, en eksistensiell fabel, en hyllest til poeten William Blake og et mordmysterium.

ISBN13 9788205520714

EAN 9788205520714

Omtalt sted Polen

I am already at an age and additionally in a state where I must always wash my feet thoroughly before bed, in the event of having to be removed by an ambulance in the Night.

Everything will pass. The wise Man knows this from the start, and has no regrets.

The prison is not outside, but inside each of us. Perhaps we simply don’t know how to live without it.

• "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Løperne" av Olga Tokarczuk