Før plogen din over de dødes knokler

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Særegen roman av Nobelprisvinner i litteratur, Olga Tokarczuk. Nominert til Man Booker International 2019.

I en øde polsk landsby finner engelsklæreren og amatørastrologen Janina Duszejko naboen sin død på gulvet i hans hjem. Omstendighetene rundt dødsfallet er mystiske, og Janina legger merke til at det står flere hjorter utenfor vinduet. Kan dyrene ha hatt noe med dødsfallet å gjøre? Når flere landsbyboere blir funnet døde, alle tilknyttet den lokale jaktklubben, engasjerer Janina seg i etterforskningen. Det er det ikke alle som er like begeistret for.
Olga Tokarczuk, vinneren av Nobelprisen i litteratur 2018, har skrevet en helt særegen roman. Før plogen din over de dødes knokler er en mørk feministisk komedie, en eksistensiell fabel, en hyllest til poeten William Blake og et mordmysterium.

ISBN13 9788205520714

EAN 9788205520714

Omtalt sted Polen

En fascinerende roman etter mitt hjerte.
"Før plogen din over de dødes knokler" er en mørk feministisk komedie, en eksistensiell fabel, en hyllest til poeten William Blake og et mordmysterium.
Anbefales

I en polsk landsby, holder den tidligere engelsklæreren og hobbyastrologen Janina Duszejko til. En vinternatt finner hun og naboen en annen nabo død. Det ser ut til at han har blitt kvalt av et kjøttbein. Politiet mener det er en ulykke, men Janina har sin egen teori. Hun har nemlig observert flere dyr som har lusket rundt i området. Så blir det flere dødsfall, og felles for dem er at ofrene tilhørte det lokale jaktlaget. Janina bestemmer seg for å starte sin egen etterforskning, noe ikke alle ser med blide øyne på.

En mørk og særegen komedie, iblandet en hyllest til William Blake.

Forfatteren vant Man Booker International og Nobelprisen i 2018.

Særegen spennende, merkelig, viktig. Les mer her

En særegen og tankevekkende roman om aktuelle tema som dyrerettigheter og klimautfordringer som i tillegg er en hyllest til den britiske poeten William Blake. En bok jeg anbefaler på det aller sterkeste!

Les gjerne hele omtalen min her.

Før plogen din over de dødes knokler. Olga Tokarczuk

Ikke viste jeg at årets Nobelbok er 10 år gammel. Jeg hadde heller ikke kjennskap til den engelske poeten og romantiske mystiksren William Blake; at han var opptatt av astrologi og var en fiende av den katolske kirka. Jeb var heller ikke klar over at viktige tema i boka er sterkt splittende og opprørsk mot et mannsjåvinistisk Polen; at Olga har fått drapstrusler og har vært svartelistet i kulturlivet, og med det gått glipp av mange muligheter og stipender.
Hadde jeg vist dette før jeg las boka, hadde jeg muligens forstått og likt den bedre.
Jeg las den som den krimboka den påstås å være, og siden jeg synes astrologi er overtro, ble det hengende med meg som en minusfaktor i boka.
Synes allikevel det var ei bra bok. Spennende og fargerik hovedperson, men jeg ble ikke så godt kjent med de andre som var med i boka. Noen ble drept, andre etterforsket, mens et kobbel viste seg å bare være med.
Boka ble filmatisert 2017, og fikk en sølvbjørn i filmfestivalen i Berlin i 2018, under navnet Jaktsesong.
Det er nok forfatteren og ikke boka som fikk prisen. Hun har vist skrevet noe stort som ennå ikke er oversatt til norsk.

Hvem har delt verden i det som er nyttig og det som er unyttig, og med hvilken rett? Har ikke en tistel rett til å leve, eller en Mus som spiser kornet i magasinene, Bier og Droner; ugress og roser. Hvilken fornuft er det som har dristet seg til å bedømme hvem som er god og hvem som er dårlig?

The prison is not outside, but inside each of us. Perhaps we simply don’t know how to live without it.

Everything will pass. The wise Man knows this from the start, and has no regrets.

Noen personer er det vanskelig å prate med, som regel er det menn. Jeg har en Teori om det: Med alderen pådrar mange menn seg testosteron-indusert autisme, som viser seg gjennom et gradvis tap av sosial intelligens og evne til medmenneskelig kommunikasjon, samt nedsatt evne til å formulere tanker. Den som rammes av denne Plagen blir taus og ser ut som om han har falt i staver. Han utvikler en interesse for ulike Redskaper og maskiner og blir opptatt av andre verdenskrig og biografiene til kjente personer, som oftest politikere og forbrytere. Evnen til å lese skjønnlitteratur forsvinner nesten fullstendig; testosteron-indusert autisme minsker kapasiteten til å forstå romankarakterenes psykologi.

I am already at an age and additionally in a state where I must always wash my feet thoroughly before bed, in the event of having to be removed by an ambulance in the Night.

skriv bildebeskrivelse her

2019 Reading Challenge 52 books 52 weeks

skriv bildebeskrivelse her

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

The 2019 List