Grensen

en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen

Kagge 2017 Innbundet

Forfatteren bak Sovjetistan på en enda mer eventyrlig reise - langs grensen til verdens største land: Russland.

Erika Fatland er en av Norges mest spennende sakprosaforfattere, anmelderrost, prisbelønnet og oversatt til flere språk. Hun fikk sitt store gjennombrudd med boka Sovjetistan i 2014. Nå har hun vært på en ny eventyrlig reise, denne gangen langs Russlands enorme grense - fra Nord-Korea i det fjerne Østen, langs Kaukasus, over Det kaspiske hav og Svartehavet. Vi blir med henne til Ukraina, der president Putin ekspanderer, og opp gjennom Øst-Europa, til vår egen grense mot Russland. Endelig tar hun båt gjennom nordøstpassasjen - en båtreise som har blitt mulig etter klimaendringene. Med kunnskap om landene og deres historie og gjennom menneskemøter viser Erika Fatland hvordan disse svært ulike landene alle påvirkes av sin mektige nabo.

«Erika Fatland har skrevet en grenseoverskridende og magisk bok» Jyllands-Posten

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920267

EAN 9788248920267

Omtalt sted Øst-Europa Asia

Tildelt litteraturpris Bokbloggerprisen. Åpen klasse 2017

Ei fantastisk, ellevill og på mange måtar vågal reise. Ei framifrå skildring av folk og nasjonar langs Russlands grense. Boka er ein draum å lesa. Ein får ta del i inntrykk frå møte med einskild menneske og samstundes får ein ei kunnskapsrik og opplysande skildring av dei ulike landa i ein geografisk, historisk og politisk kontekst.

Takk for at vi fikk bli med på reisen(e), Erika!
Vi er mange som har bladd i atlaset og drømt om å få besøke noen av stedene og landene med rare og eksotiske navn.
Erika Fatland har fulgt drømmen mange ganger! Hun er heldigvis så raus at hun tar oss andre med og lar oss ta del i møter med helt vanlige mennesker som hun oppsøker/støter på. Ofte har disse menneskene også en spesiell historie å fortelle. I tillegg klarer hun på en elegant måte å plassere disse enkelthistoriene inn i den større Historiefortellingen om folk, land og regioner. Imponerende!
På denne reisen får vi minst 14 ulike perspektiv på vår store nabo i øst, Russland. 14 land som alle har grense til denne mektige bjørnen og som har erfaringer med å takle bjørnen både når den sover og ikke minst når den er rasende.
Som forfatteren selv skriver fører reisen til flere spørsmål enn svar. For meg førte det til et behov om å prøve å forstå vår nabo bedre. Takk for tidvis rystende lesning, svært god underholdning og ikke minst lærerik reise!

Fantastisk interessant, lettlest, spennende. Skrevet an en tøff og dyktig forfatter. Eneste minuset er at noen av de historiske sekvensene kan bli litt langdryge. Les gjerne mer i bloggen her

Jeg digger Erika Flatland!
Noe av det fineste og sterkeste med boken er alle øyenvitneskildringene fra sovjettiden og krigens dager. Det å planlegge turen og få tilgang på alle intervjuobjektene må jo være en kjempejobb i seg selv. Spasiba!

«Inngangspartiet var så trist som bare sovjetiske inngangspartier kan være.»

«I hvilken grad kan man egentlig stole på egne inntrykk og minner? Ikke nok med at vi er subjektive skapninger, vi er også omskiftelige. Alt vi opplever, filtreres gjennom humør og dagsform, forventninger, hva vi akkurat har opplevd, og hva vi lenger etter, der og da.»

Vinteren kom tidlig det året, slik den gjerne gjør når fremmede makter forsøker å invadere Russland...

Atlaset er fullt av etternavnene til dristige, europeiske menn som satte ut i små, usikre farkoster for å oppdage det som allerede for lengst var oppdaget.

I hvilken grad kan man egentlig stole på egne inntrykk og minner? Ikke nok med at vi er subjektive skapninger, vi er også omskiftelige. Alt vi opplever, filtreres gjennom humør og dagsform, forventninger, hva vi akkurat har opplevd, og hva vi lengter etter, der og da.
...
Dette tvinger frem et smått ubehagelig spørsmål: Kan man egentlig stole på reiselitteratur, ja på hukommelsbasert litteratur i det hele tatt? Kjøpesenteret som i mine minner var opphøyet til et nytelsespalass, viste seg å være helt ordinært.
Men den milde, salte brisen fra Kaspihavet kunne ingen ta fra meg.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Bøker jeg har lest i 2019 som tilhører leseutfordringen.

• "Høyt - en reise i Himalaya" av Erika Fatland
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Englebyen - historier fra Beslan" av Erika Fatland
  • "Det åttende livet (til Brilka)" av Nino Haratischwili
  • "Mannen som elsket Sibir - en sommerfuglsamlers erindringer fra Øst-Sibir" av Roy Jacobsen
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Ut av skyggene - den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner" av Shazia Majid
  • "Dynastiet Romanov - 1613-1918" av Simon Sebag Montefiore
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold