Grensen

en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen

Kagge 2017 Innbundet

Erika Fatland er en av Norges mest spennende sakprosaforfattere, anmelderrost, prisbelønnet og oversatt til flere språk. Hun fikk sitt store gjennombrudd med boka Sovjetistan i 2014. Nå har hun vært på en ny eventyrlig reise, denne gangen langs Russlands enorme grense - fra Nord-Korea i det fjerne Østen, langs Kaukasus, over Det kaspiske hav og Svartehavet. Vi blir med henne til Ukraina, der president Putin ekspanderer, og opp gjennom Øst-Europa, til vår egen grense mot Russland. Endelig tar hun båt gjennom nordøstpassasjen - en båtreise som har blitt mulig etter klimaendringene. Med kunnskap om landene og deres historie og gjennom menneskemøter viser Erika Fatland hvordan disse svært ulike landene alle påvirkes av sin mektige nabo.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920267

EAN 9788248920267

Omtalt sted Øst-Europa Asia

Fantastisk interessant, lettlest, spennende. Skrevet an en tøff og dyktig forfatter. Eneste minuset er at noen av de historiske sekvensene kan bli litt langdryge. Les gjerne mer i bloggen her

«Inngangspartiet var så trist som bare sovjetiske inngangspartier kan være.»

«I hvilken grad kan man egentlig stole på egne inntrykk og minner? Ikke nok med at vi er subjektive skapninger, vi er også omskiftelige. Alt vi opplever, filtreres gjennom humør og dagsform, forventninger, hva vi akkurat har opplevd, og hva vi lenger etter, der og da.»

Vinteren kom tidlig det året, slik den gjerne gjør når fremmede makter forsøker å invadere Russland...

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Days without end" av Sebastian Barry
  • "Doris Lessing - en litterær forfølgelse" av Elisabeth Beanca Halvorsen
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Marcus Thrane - forbrytelse og straff" av Mona R. Ringvej
  • "Trans-Sovjet ekspress - gjennom underjordiske katedralar, luftslott og revolusjonære ruinar" av Kjartan Fløgstad
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Biskopens hemmelighet" av Tomm Kristiansen
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Hjemreiser - arven etter folkeutvekslingen i Hellas og Tyrkia (1923)" av Stian Bromark