Gjenferdet av Alexander Wolf

av (forfatter) og Dagfinn Foldøy (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202650568

EAN 9788202650568

Serie Oversette mesterverk

Genre Klassisk litteratur Thrillere

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Paris Russland

Å lese denne romanen er nesten som å være i en film noir. Den er intens og spennende, men også klok og lettlest. Få sider, men en innholdsrik roman.

Foregår i et eksilmiljø i mellomkrigstidens Paris. Romanen oppleves som tidløs på tross av tidsrammen. Opprinnelig utgitt i 1947, og utgitt første gang på norsk nå i 2021.
Jeg er takknemlig for Cappelen Damms nye serie Oversette mesterverk som introduserer meg for slike godbiter som dette! Håper denne romanen får like mange lesere som den fortjener.

Uvanlig og mystisk plot, komplekse karakterer, bakgrunnsteppe i krig i Russland og storbyliv i Paris, avansert og tidvis filosofisk språk, høyt tempo. Veldig innholdsrik til å være bare 168 sider!

• det virket på meg da at det jeg forgjeves hadde ventet på hele mitt liv endelig hadde skjedd, og dét var intet annet menneske enn jeg i stand til å forstå, fordi ingen annen hadde levd akkurat slik som jeg hadde levd, og ingen annen kjente til nettopp den sammensetning av ting som var karakteristisk for min eksistens.

Min nekrologskrivende periode var ellers minneverdig for meg, fordi jeg fikk den siste nekrologen, den sjette i rekken, i retur fra redaksjonen med krav om i større grad å betone avdødes positive sider. Noe jeg fant desto vanskeligere, ettersom det dreide seg om en politiker som var død av fremskreden paralyse. Hele livet hadde han utmerket seg med en forunderlig nidkjærhet: en uavbrutt rekke av mørke affærer, forfalskede banktransaksjoner, hyppige svik mot partiet, videre var det banketter, besøk på de mest notoriske kabareter og de dyreste bordeller, og, avslutningsvis, død som følge av venerisk sykdom.

... til syvende og sist er ikke alt så trist, og alt det positive ikke nødvendigvis alltid illusorisk

... en altfor dyptgående kunnskap bar utvilsomt også i seg en fare...

først var det gråtende toner i fiolinene, melankolske og forførende, så gikk det brått over i en rask rytme som liknet en klanglig fremstilling av galopperende hester over en eller annen imaginær, enorm slette.

Bøker som handler om mennesker som må forlate sitt land og som gir oss et nytt perspektiv og forståelse av innvandring.

Vi møter dette daglig i nyhetene, men uten å ta innover oss det menneskelige aspektet og desperasjonen.

Innspill til flere bøker på listen mottas med takk og innledes fortløpende.

Serien Oversette mesterverk er gjenoppdagede klassikere. Det bøkene har til felles, er at de av ulike årsaker aldri har blitt oversatt til norsk, før nå. Selv om det er gått 30, 50 eller 80 år siden de ble skrevet, har de beholdt kraften til å forføre oss, speile våre liv og lære oss noe vesentlig.

• "Revolusjonens datter - jakten på Elisabeth Sverdrups historie" av Hilde Diesen
  • "Sommerstykke" av Christa Wolf
  • "Den magre kvinnen i hagen i flukt med tennisbanene - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Uten aksent" av Yōko Tawada
  • "Slemme piker - roman" av Camila Sosa Villada