Før plogen din over de dødes knokler

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2020 Heftet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205535794

EAN 9788205535794

Genre Satire

Omtalt sted Polen

En fascinerende roman etter mitt hjerte.
"Før plogen din over de dødes knokler" er en mørk feministisk komedie, en eksistensiell fabel, en hyllest til poeten William Blake og et mordmysterium.
Anbefales

I en polsk landsby, holder den tidligere engelsklæreren og hobbyastrologen Janina Duszejko til. En vinternatt finner hun og naboen en annen nabo død. Det ser ut til at han har blitt kvalt av et kjøttbein. Politiet mener det er en ulykke, men Janina har sin egen teori. Hun har nemlig observert flere dyr som har lusket rundt i området. Så blir det flere dødsfall, og felles for dem er at ofrene tilhørte det lokale jaktlaget. Janina bestemmer seg for å starte sin egen etterforskning, noe ikke alle ser med blide øyne på.

En mørk og særegen komedie, iblandet en hyllest til William Blake.

Forfatteren vant Man Booker International og Nobelprisen i 2018.

En forteller utenom det vanlige som evner å gi innblikk i et sinn som fungerer annerledes enn mitt eget. Det er det god litteratur gjør, den gir deg muligheten til å leve som og andre for en liten stund, men forstå dem resten av livet.

Jeg storkoste meg over språket og den nokså absurde historien til Olga Tokarczuk, med dyrevern og feminisme som bakteppe. Endelig en lettlest nobelprisvinner!

Særegen spennende, merkelig, viktig. Les mer her

Noen personer er det vanskelig å prate med, som regel er det menn. Jeg har en Teori om det: Med alderen pådrar mange menn seg testosteron-indusert autisme, som viser seg gjennom et gradvis tap av sosial intelligens og evne til medmenneskelig kommunikasjon, samt nedsatt evne til å formulere tanker. Den som rammes av denne Plagen blir taus og ser ut som om han har falt i staver. Han utvikler en interesse for ulike Redskaper og maskiner og blir opptatt av andre verdenskrig og biografiene til kjente personer, som oftest politikere og forbrytere. Evnen til å lese skjønnlitteratur forsvinner nesten fullstendig; testosteron-indusert autisme minsker kapasiteten til å forstå romankarakterenes psykologi.

Hvem har delt verden i det som er nyttig og det som er unyttig, og med hvilken rett? Har ikke en tistel rett til å leve, eller en Mus som spiser kornet i magasinene, Bier og Droner; ugress og roser. Hvilken fornuft er det som har dristet seg til å bedømme hvem som er god og hvem som er dårlig?

Vintermorgener er lagd av stål, de har en metallisk smak og spisse kanter. Onsdag morgen klokken sju i januar ser man tydelig at verden ikke ble skapt for Menneskene, i hvert fall ikke for deres glede og velbehag.

The prison is not outside, but inside each of us. Perhaps we simply don’t know how to live without it.

Når man ikke vet hva saken dreier seg om, dreier den seg som oftest om penger.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Mitt eget lesemål for 2020 var å lese ei bok i måneden skrevet av en kvinnelig forfatter som har vunnet nobelprisen i litteratur. Bøkene er lagt inn kronologisk etter når de ble lest, mao. er den første boka lest i januar og den siste i desember.

Målet er 65 bøker.

🔥🔥🔥