Sommer

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2021 Innbundet

"Moren kom bort til skrivebordet og ga Sacha en klem. Min gløgge datter, sa moren. Sacha kjente brystet fylles av en sånn varme som hun en gang, da hun var veldig liten, hadde spurt moren om, fordi det var så deilig, og moren hadde sagt: Det er din indre sommer."

Det er februar 2020, og verden er i trøbbel. I Australia herjer voldsomme branner, i Kina har et mystisk virus blitt oppdaget, og i Brighton i England har seksten år gamle Sacha sine egne problemer. Den kverulerende og kyniske lillebroren, Robert, er et problem i seg selv. Foreldrene deres har også problemer, faren har for eksempel flyttet vegg i vegg sammen med sin unge kjæreste. Og alt dette foregår mens det virkelige sammenbruddet enda ikke har begynt.

"Sommer" er en roman om store og dyptgripende forandringer. Ali Smith skriver skarpsynt og håpefullt om en mørk tid, og om mennesker som er i familie, men som likevel ikke kjenner hverandre.

For hva er egentlig familie? Og hva er det de likevel har til felles, uten at de ser det selv?

"Sommer" er fjerde og avsluttende bind i en kvartett om vår tid, fra en av Storbritannias aller viktigste forfattere.

Forlag Oktober

• "Om sommeren" av Karl Ove Knausgård
  • "Kudos" av Rachel Cusk
  • "Stoisk uro - og andre filosofiske smular" av Agnes Ravatn
  • "Transitt" av Rachel Cusk
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Om våren" av Karl Ove Knausgård
  • "Om vinteren" av Karl Ove Knausgård