Ekko av en venn

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Endelig er Elling tilbake! Like sår og morsom som alltid. Han har flyttet inn i en sokkelleilighet hos enkefru Annelore Frimann-Clausen på Grefsen i Oslo. Dette er Ingvar Ambjørnsens femte bok om Elling. Den står ikke tilbake for noen av de andre, tvert imot er det en helt nydelig og gripende skildring av et ensomt menneske, som svært mange vil kjenne seg igjen i.

ISBN13 9788202625139

EAN 9788202625139

Jeg har ikke lest noen av de andre Elling-bøkene, men blir her kjent med en mann i 50-årene som har en hel verden i hodet. Denne verdenen blir enda større og enda mer utfordrende når den plutselig også inkluderer en helt ny verden: Facebook.
Vi ser det hele gjennom Ellings øyne og tanker, og hjernen hans spinner for fullt rundt store og små ting.

Timene går. Facebook er et farlig narkotikum for svake sjeler

Det er lettere enn jeg trodde. Logisk nok. Verden er full av idioter, og de aller fleste av dem er på Facebook. Da kan ikke veien inn være av det kompliserte slaget

(Elling i kø på butikken)
Den sorthårede har liksom litt "gøy på danskebåten" over seg, mens den rødhårede er av det slaget som heller vil pusle hjemme iført joggebukse og Pusur T-skjorte. Ja, det er jo slik man står og tenker mens man venter på tur.

"- Jeg ville la den trekke et par minutter til, sier Elisabeth.
Ja vel, tenker jeg. Så det ville du. Dersom du var meg, ville du la teen trekke et par minutter til. Ikke et kvarter, men et par minutter. Men, tenker jeg videre, dersom du plutselig hadde oppdaget at du var meg, og ikke lenger deg selv, kan jeg nesten garantere at du ville fått annet å tenke på enn a nice cup of tea."

Dette med kolbekaffen vil jeg vurdere å spille ut når jeg får plassert ham aldersmessig. Dersom han er på min alder, kan vi kanskje få til en liten nostalgisk latter sammen. Knytte et slags bånd oss i mellom. Viser det seg at han er en ungkalv, vil jeg rett og slett bare si at jeg stakk innom for en latte. Eller er det lættis? Plutselig er jeg litt usikker. Jeg stakk innom Buna og tok meg en kald Farris, er nok det beste. En mann midt i femtiårene som stiller seg kritisk til sukker og kunstige tilsetningsstoffer

• "Helvete" av Erlend Loe
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Nye veier" av Mariela Årsandøy
  • "Brennende hat" av Val McDermid
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Flokkdyr" av Tana French