Fars rygg

Oktober 2023 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

«Jeg ser etter faren min. Han har vært død i fjorten år nå, og jeg ser etter ham likevel. Jeg håper at han skal komme gående mot meg i det skiftende lyset oppover den øde gaten, at han skal bli større og større, tydeligere og tydeligere mens han nærmer seg.»

Med utgangspunkt i etterlatte papirer, brev og gamle fotografier setter sønnen sammen fortellingen om farens barndom: i Egypt, hvor guttens far, Dommeren, holder sin lille familie i et kolonialt jerngrep, hos fremmede i Bærum, på pensjonatskole i Genève, på hotellrom opp og ned gjennom et Europa på vei mot en ny stor krig.

«Fars rygg» er skildringen av en gutt og ung manns forsøk på å leve i en verden han ikke forstår, men likevel prøver å bli en del av. Det er også historien om fars mor, Ellen, som sitter fast i et ulykkelig ekteskap.

Niels Fredrik Dahl har skrevet en stor og dypt menneskelig roman, øm, mørk og full av humor, om familie og kjærlighet i det 20. århundre, om en gutt og en mor som er bundet sammen av ensomhet, og om en ensomhet som går i arv.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-tallet

Sårt om ensomhet og ikke føle tilhørighet noe sted. Fortellerens far bor med foreldrene i et stort hus i Alexandria, blir satt bort til fremmede på Stabekk for å gå på skole, videre til pensjonatskole i Genève, og flytter sammen med moren i en liten leilighet i Oslo når faren finner en annen dame som blir med ham til Alexandria. «Han liker seg i utkanten av det som hender, han tenker at livet ikke ligger foran ham, men litt til siden». Fortellingen er bygd på brev, fotografier og etterlatte papirer fra faren. Framstår som noe fragmentarisk og av og til litt forvirrende: Han forteller og dikter om faren, hans liv og hans foreldre, men også om farens sønn, altså fortelleren selv, og hans liv og relasjoner.

Når han ikke er ute og går, lar jeg ham sitte i det lille loftsværelset med utsikt over skolegården og lese.

Han holdt seg på avstand fra andres liv. En gang, da han var barn, var det muligens en overlevelsesstrategi, så ble det kanskje en forutsetning.
Det var på same måte når han snakket. Det han ville si, sa han ut i rommet, bort fra den han henvendte seg til.

Dommeren er en kjempe som kommer til huset ved havet to ganger om dagen og krever fullstendig stillhet. En gang krevde han vin og kyss og dragers blod, men det er lenge siden, det var før Alexandria, når krever han stillhet og lydighet, han skal ikke forstyrres, han må absolutt ikke vekkes når han sover middag, han skal ikke snakkes til uoppfordret, han skal ikke motsies.

Når de spiser, skal det tygges og ikke snakkes.

• "Den andre døden - roman" av Kjersti Ericsson
  • "Jernlungen" av Kirstine Reffstrup