De som venter

Oktober 2023 Innbundet

En kvinne forsvinner fra hjemmet sitt. Sju år senere er det fremdeles ingen spor etter henne. Mannen hennes, Bjørn, føler seg mistenkt, både av politiet, folk i bygda og av og til også av datteren Silje.

Silje har flyttet hjemmefra for å studere, men strever med å finne fotfeste. Hennes eneste holdepunkt er en bok moren etterlot, om maleren William Turner.

I romanens siste del møter vi Kjersti i dagene før forsvinningen. En reise til Madrid fører til et møte med fortiden.

I denne finstemte romanen utforsker Hafredal tomrommet som oppstår når et menneske forsvinner sporløst. Det er en fortelling om uforløst sorg og lengselen etter svar, om minnearbeid og om kunsten å fange lyset.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Sju år er egentlig ikke lang tid. Man kan huske et menneske like tydelig etter sju år, stemmen, lukta, tonefallet, hvordan personen står eller går. Minner blekner ikke, de blir bare sterkere med årene, mer insisterende, de kan fylle hodet ditt til det ikke er plass til noe an annet, fylle kroppen så full av lengsel at huden nesten brister. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde en kniv skarp nok til å skjære bort alle minnene. Et presist, kirurgisk snitt, som kuttet deg bort en gang for alle. En nykvesset saks som klipte over navlestrengen oss imellom, ikke den strengen som en gang festet meg til deg, men den som gjør at du fremdeles henger fast i meg, den som rykker meg tilbake hver gang jeg prøver å ta et skritt fram.

• "En annen barndom - roman" av Hilde Hagerup
  • "Den andre døden - roman" av Kjersti Ericsson