Liljevilje

dikt

Aschehoug 2020 Heftet

Dette er dikt til å holde tett inntil seg. Til å hente håp fra og trøst, ja for all del - trøst, og en stor dose skjønnhet. En liljes skjønnhet. Bruksdikt å hente styrke fra. Til å finne seg et hjem i. I denne samlingen skriver Helge Torvund dikt om hva livet gjør med oss, hvordan det kan veksle mellom lys og mørke fra en dag til den neste. Fra et øyeblikk til et annet. Om morgenhimmel og kveldshimmel. Den hvite liljen på kisten, og den gule påskeliljen om våren som roper om liv og lys. Livet byr på det alt sammen - også død. Har vi godt nok vingespenn til å tåle det, mon tro? I Liljevilje skriver Helge Torvund dikt om å høre til, om å finne fram alene - eller sammen. Torvund fyller diktlandskapene med musikk og farger, med trær, blomster, fugler, hav og kunst. Denne samlingen åpner sansene våre. Gjør oss rustet. Finner frem til håpet.

«Ein triumf av skaparvilje og livskraft.» Eirik Lodén, Stavanger Aftenblad (Terningkast 6)

Eg vil at dette diktet skal vera ein heim
Eg vil at dette diktet skal opna ein tung port
Eg vil at dette diktet skal teikna ein stor sirkel
Og eg vil at alle som stig inn i denne sirkelen
skal kjenna seg trygge, kjenna seg heime,
kjenna seg verna og tekne vare på

«Torvunds dikt inkorporerer uroa og mørket i ei bok for alle. (...) Det er stort spenn og variasjon i desse dikta, som likevel samlar seg og siktar seg inn med ytste presisjon. (...) Helge Torvund syner fram andre sider av poesien sin i denne boka, både tematisk og i forma. Det forunderlege er at dikta talar til alle og til den eine gjennom å lade språkaugeblikka med biletkraft og energi, men også med tenkjande innsikt og meditativ ro.» Sindre Ekrheim, Dag og Tid

«Den store poetiske opplevinga, i eit perfekt balansert kvardagsspråk, (som) har gjort at han når så mange av dei lesarane som elskar poesi, men ikkje bryr seg det minste om det akademi-flinke og meir intellektuelle. Alle kan lesa Torvund. Årets bok, «Liljevilje», er full av gode dikt.» Hadle Oftedal Andersen, Klassekampen

ISBN13 9788203265983

• "Passasjerhistorier" av Ylva Østby
  • "Dette er andre dagar" av Ruth Lillegraven
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Saken med den tapte tidens innfall - roman" av Rune Christiansen
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby