Amy og Isabelle

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Forlaget Press 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

I den kritikerroste debutromanen Amy og Isabelle (1998) følger vi alenemoren Isabelle og hennes seksten år gamle datter Amy gjennom en kvelende varm sommer på 1970-tallet hvor alt kommer for en dag. Hvert blikk de sender hverandre dirrer av en blanding av kjærlighet og avsky og etter at Amy blir oppdaget bak nedduggede ruter i mattelærerens bil så blir den enorme, iskalde avstanden mellom mor og datter helt uoverkommelig.

Når skandalen når alles ører så er det Isabelle som lider under den harde dommen fra innbyggerne i den lille industribyen Shirley Falls, og får forsterket skammen over sin egen hemmelige fortid. Amy og Isabelle skildrer ikke bare en tenåringsjente som opplever kjærlighet og svik for første gang, men også en kvinne som i jakten på et respektabelt liv har fornektet sine dypeste følelser og lengsler.

«En roman som skinner av integritet og humor»

Alice Munro

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2024

Omtalt tid 1970-1979

Varmt og empatisk om mor-/datterforhold og deres relasjoner til menneskene rundt dem i den lille byen de bor i. Isabelle er alenemor til tenåringsdatteren Amy. De bærer begge på hemmeligheter, og forholdet dem imellom er vanskelig. Men så skjer det ting i og rundt dem, og alt løser seg til slutt!

En av fjorårets store leseopplevelser var bøkene om Lucy Barton, hvor jeg fikk stor sans for forfatteren Elizabeth Strout. Amy og Isabelle er hennes debutbok. Jeg likte også denne boka svært godt.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Nikes bok" av Agnes Lidbeck