Mann, tiger

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Pax forlag 2018 Innbundet

Anwar blir drept foran sitt hjem på den indonesiske landsbygda. Morderen avsløres allerede i romanens første setning som den unge, unnselige Margio. Alt er imidlertid ikke oppklart av den grunn. Hva var motivet? Og hva var forbindelsen mellom morderen og offeret?
Dette er likevel ingen krimroman; det er en fengende og følsom fortelling om et lokalsamfunn og to av familiene der - en fattig og en rik. Med empati og engasjement skildres livene til familie-medlemmene, blant dem er en bedratt hustru, en mishandlet mor og en tyrannisk far. Når de to familienes skjebner knyttes sammen, får det katastrofale følger.
Mann, tiger har gitt Eka Kurniawan stor internasjonal oppmerksomhet. I 2016 ble den tildelt Financial Times Emerging Voices Award og nominert til Man Booker International Prize.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Indonesia

Allerede i første setning får leseren greie på hvem som blir drept, og hvem som utfører drapet. Ingen kan tro at vedkommende kunne utføre en slik ugjerning. Han er en ung, og sindig mann, men utifra hvordan liket ser ut, kan det virke som et villdyr har vært på ferde.

En underfundig og interessant bok fra Malaysia, som ble lest i Trondheim folkebiblioteks månedsutfordring. I år er det FNs bærekraftsmål som er tema, og denne går under kategorien utrydde fattigdom, og mindre ulikheter (mål 1 og 10).

Tøysehistorie

• "Tilgivelse" av Patrick Flanery