Assalamu alaikum

Oktober 2021 Innbundet

Det er 2013 og på bunnen av samfunnspyramiden våkner Hillevågsgjengen med tørre lepper, paranoia og svineinfluensa.

Kjeltringene fra verdens rikeste by trodde de hadde lagt det verste bak seg, men nå slår de øynene opp bare for å se at de har den bratteste bakken foran seg: Jan Inge, Cecilie og Rudi står til hårfestet i stress og til brystet i blod.

Men verst av alt, det har begynt å krakelere på innsiden av Jan Inge.

Hva er det som knitrer i hodet til Videogutten? Hva er det med disse stemmene han har begynt å høre? Hva er det som har begynt å stige opp fra den misfargede fortiden? Og hvorfor hører han et fremmed navn bli hvisket i mørket?

Fred være med deg, kjære leser, for dette lukter multiple diagnoser.

Det ruller mot undergang og fryktelig befrielse når Tore Renberg løsner håndbrekket for det fjerde bindet i Teksas-serien.

Forlag Oktober

Serie Teksas (4)

Omtalt sted Stavanger

Assalamu alaikum har visse krimroman-element og thriller-trekk. Men boka byr på noko langt meir og er på fleire måtar ei stor leseoppleving.
Handlinga i boka er, som i dei tidlegare bøkene i Teksas-serien, nokså ellevill. Det er temmeleg drøyt det som foregår, og enkelte lesarar kan nok bli støtt av visse detaljerte skildringar. Det handlar om vald og drap, narkotika og porno - og Renberg pakkar ikkje akkurat inn det han vil fortelja om.
Me møter enkelte bikarakterar frå tidlegare bøker og vert presentert for nokre nye. Alle har sine spesielle eigenskapar og særtrekk og det er ikkje vanskeleg å sjå dei for seg.
Boka er prega av sprudlande forteljarglede og sær fantasi. Ho er svært underhaldande, men også gripande og til tider ganske motbydeleg.

Eg anbefalar, så sterkt eg kan, lydbokversjonen. Tore Renberg er ein fantastisk opplesar av sine eigne bøker.

(utdrag frå blogg-omtale)

Når du selv ikke er tilbudt kjærligheten, er det både godt og fryktelig å betrakte andres

Når pengene først får gripetaket om et menneske, da er det party i begjæret

Hun var mer enn klar over hvor farlig en varm seng er for et nedstemt mennesle

Det er ikke så lett, heller, tenkte hun, å leve ditt eget liv, selv om du er den eneste som får muligheten til det

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Byens spor - skyggeboken" av Lars Saabye Christensen