Skada gods

Oktober 2017 Innbundet

Det er desember 2012, og alle julehandelrekorder er i ferd med å slås til pinneved. Pengene yngler i oljeland, og i skyggen av oppgangstidene gjør Hillevågsgjengen så godt de kan. I det snødekte huset skal den førti år gamle gjenglederen Jan Inge feire bryllup med amerikanerinnen Beverly. Chessi er gravid med tvillinger, og Rudi står foran de farligste ukene i sitt liv. I kjelleren koker det i blodet til de unge gangsteremnene Ben, Rudi og Dejan. Hvordan skal Jan Inge & co. komme seg ut av det lovløse livet de lever? Hvor mange liv skal de ha på samvittigheten før nok er nok? For mange. "Skada gods" er tredje bok i Tore Renbergs Teksas-serie. Etter "Vi ses i morgen" (2013) og "Angrep fra alle kanter" (2014) er Stavanger-forfatteren tilbake med mer barokk galskap og kriminell humanisme fra Norges sørstater.

Forlag Oktober

Serie Teksas (3)

Omtalt sted Stavanger

Hillevågsgjengen er tilbake og det med stil.
Tore Renberg har klart det igjen. Morsom og fantastisk lesning. Språket er nydelig og handlingen er spennende. ANBEFALES!

Han bladde i bøker av for lengst glemte forfattere, alltid på jakt etter en setning som løftet verden ut av vanen, eller løftet ham selv, hvis det var det all denne søkenen handlet om – hans svakheter, hans blikks trøtthet, ikke verdens. Han ville at det skulle være slik det var når han åpnet en ny bok i ungdommen, den gang han slukte Shelley og Keats og Yeats, den gang han åt Dostojevskij og Kafka og Georges Bernanos. Sensasjoner, bevegelser, livsdilemmaer.

Og viktigere, siden dette er en roman om vår Hillevågsgjeng, en roman som har dem som sitt sentrum og ikke fortiden, ikke framtiden, nei, Jan Inge, Rudi, Cecilie og guttene, det er de som bor her, kjære leser, det er de som eier denne romanen, og dermed, det sier seg selv, er det de som har loven på sin side, retten på sin side. Hvilken lov, hvilken rett, spør du, hva er det forfatteren babler om, sånn helt plutselig, jo, den absolutte, levende, fortellingens lov og rett. Er Hillevågsgjengen enige i dette synet på menneskelivet, på det "vakre" og på det "skjønne"? Hvis vi går dem så nær vi bare kan, vi lesere, vi fortellere, hvis vi lister oss så nær dem vi bare kan, vår trio av kjøtt og blod og kjærlighet og elendighet, Jan Inge, Cecilie, Rudi, hva sier de?

Kom, kjære deg, la oss gå på stille føtter, så nær disse englene vi bare kan.

"Det første du kan gjøre for meg," sa Jan Inge, "er å skaffe meg et lånekort, slik at jeg ikke på ulovlig og dermed uverdig vis går her og stjeler bøker fra det offentlige, for," la han til og tok et skritt fram, slik at han sto helt inntil skranken, "er det noe jeg misliker, sterkt, så er det lovbrudd generelt og uverdighet spesielt."

Ikke uventet er det Ben som bryter tausheten. "Dette er en god plan," sier han, "jeg ser ingen grunn til å vente. Vi drar til Expert, vi kjøper tre frysebokser. Vi drar til Søyland, Rudi viser oss lageret, vi henter ut dopet, vi fjerner sporene etter oss. Vi drar hjem, vi fyller fryseboksene med lik og dop, og vi kan feire jul." "Så enkelt du får det til å høres ut," sier Jan Inge. "Det er ikke min stil å lage problemer. Jeg er et positivt menneske."

-Det føles som om Herren har en plan med oss. Som om han har sagt til englene sine at de der, de i Hillevåg, de skal vi ha med oss videre Spar dem.
-Tror du på sånt, egentlig?
-Jeg vet ikke. Jeg tror jo på Gud, så klart
-Ja ja, herregud, det gjør vi jo, så klart
-Jeg bli rett og slett veldig støtt når jeg møter folk som ikke tror på Gud
-Djises, ja.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Liv andre har levd" av Edvard Hoem