Nickel-guttene

en roman

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Kagge forlag 2019 Innbundet

Colson Whitehead følger opp "Den underjordiske jernbanen" med nok en knallsterk roman basert på virkelige hendelser fra de mørkeste kapitlene i svart amerikansk historie.

Elwood Curtis elsker Martin Luther King-LP-en han har fått til jul. Han tror sterkt på at han er like mye verdt som enhver hvit gutt, at han kan skape seg en bedre fremtid bare han arbeider hardt nok, og at hat må møtes med kjærlighet. Men for en svart ungdom i sørstatenes tidlige sekstitall, er en uskyldig feil nok til å ødelegge et liv. Elwood blir dømt til et opphold på forbedringsanstalten Nickel, hvor urettferdighet og sadisme er satt i system.

På Nickel møter han den garvede Turner, som synes han er håpløst naiv, men som likevel blir en trygg venn. Sammen gjør de et forsøk på å oppnå rettferdighet og frihet - et valg som skal kaste skygger langt inn i fremtiden.

Historien om Nickel er basert på den sanne historien om en forbedringsanstalt i Florida, der tusenvis av unge gutter fikk sine liv ødelagt.

Terningkast 5: "En sterk og rystende roman... med et glitrende språk og en vittig tone puster Colson Whitehead liv i karakterene."
Aftenposten

"En litterær prestasjon". Chicago Tribune

Forlag Kagge forlag

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Florida

En utrolig sterk og lesverdig bok.

• "Sanger om våpen" av Jennifer Clement
  • "Det som reddes kan - en roman" av Jesmyn Ward
  • "Francesca" av Lina Bengtsdotter
  • "Falsk natur" av Jane Harper
  • "Usynlighetens historie" av Martha Batalha
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb