Nickel-guttene

en roman

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Kagge 2019 Innbundet

Colson Whitehead følger opp "Den underjordiske jernbanen" med nok en knallsterk roman basert på virkelige hendelser fra de mørkeste kapitlene i svart amerikansk historie.

Elwood Curtis elsker Martin Luther King-LP-en han har fått til jul. Han tror sterkt på at han er like mye verdt som enhver hvit gutt, at han kan skape seg en bedre fremtid bare han arbeider hardt nok, og at hat må møtes med kjærlighet. Men for en svart ungdom i sørstatenes tidlige sekstitall, er en uskyldig feil nok til å ødelegge et liv. Elwood blir dømt til et opphold på forbedringsanstalten Nickel, hvor urettferdighet og sadisme er satt i system.

På Nickel møter han den garvede Turner, som synes han er håpløst naiv, men som likevel blir en trygg venn. Sammen gjør de et forsøk på å oppnå rettferdighet og frihet - et valg som skal kaste skygger langt inn i fremtiden.

Historien om Nickel er basert på den sanne historien om en forbedringsanstalt i Florida, der tusenvis av unge gutter fikk sine liv ødelagt.

En sterk og rystende roman... med et glitrende språk og en vittig tone puster Colson Whitehead liv i karakterene."
Aftenposten

"En litterær prestasjon". Chicago Tribune

Forlag Kagge

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Florida

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2020

Megasterk historie om borgerrettskampen i USA. Inngangsvinklen er ganske original. En ung mann blir arrestert og dømt til forbedringsanstalt på syltynt grunnlag. Opplevelsene hans der er uvirkelige og forferdelige. Boken er fiktiv, men forfatteren har utstyrt boken med pekere til hvor man kan lese de virkelige historiene og artikler om de guttene som gjennomlevde denne formen for helt urimelig straff og hvordan ingen har mått stå til rette for disse straffeanstaltene selv etter funn av massegraver.

En utrolig sterk og lesverdig bok.

Vond og viktig.

Verden brenner, og vi kan alle bli bedre, aktive anti-rasister. Å lese skjønnlitteratur som gir et innblikk i hvordan det er å oppleve rasisme kan være et steg på veien. Mitt lille bidrag er et knippe bøker jeg har lest som omhandler rasisme, minoritetsopplevelsen og utenforskap. Alle bøkene er gode, men Sula, Disgrace og Unaccustomed Earth var utrolig gode! Videre planlegger jeg å lese flere svarte forfattere, bl.a Toni Morrison og Zora Neale Hurston. Andre forfattere jeg har lyst til å lese er Bernadine Evaristo, Ta-Nehisi Coates, Audre Lorde og Maya Angelou.

• "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Tilgivelse" av Patrick Flanery
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Søt sorg" av David Nicholls
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez