Sirkelens ende

Aschehoug 2001 Innbundet

Dette er den første boka om Bjørn Beltø.

Et norsk middelalderkloster skjuler en arkeologisk sensasjon.
Et relikiveskrin av gull. Et 2000 år gammelt manuskript. Myter og mystikk. Teologi og historie. Løgner og villspor. Svik og utroskap. Et drap - eller en ulykke?
Sirkelens ende er en annerledes thriller. En historisk-intellektuel spenningsroman som fører arkeologen Bjørn Beltø fra det tusen år gamle Værne kloster til en vitenskapelig etterretningsorganisasjon i London. Til et forskningsinstitutt i London der de gransker bibelske myter og dogmer. Til en korsfarerborg i en fransk landsby som skjuler kristenhetens dypeste hemmelighet.
Sirkelens ende er Bjørn Beltøs beretning om en fjern og en nær fortid. Om tilblivelse av bibelske manuskripter. Og om farens mystiske dødsfall for tyve år siden.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203183614

EAN 9788203183614

Genre Thriller

Det ødela nok litt for meg at eg hadde lest DaVincikoden før, og hadde lest om kontroversen mellom dei... Men eg syns egentlig at denne boka var betre enn DVK, konspirasjonsteoriane var meir truverdige, og dei menneskelige relasjonane ektare. DVK var mykje meir kommersielt retta, og det likar vi ikkje...

Bjørn Beltø er ein ung arkeolog som har fått i oppgåve å vere kontrollør under ei internasjonal utgraving ved Værne kloster i Østfold. Det blir gjort eit funn av eit skrin, og den engelske leiaren for utgravinga stikk av med skrinet på ureglementert vis. Beltø blir indignert over dette, og greier å skaffe skrinet tilbake og å gøyme det unna medan han prøver å finne ut av kvifor det etter kvart er så mange som er så ivrige etter å få tak i skrinet, og kvifor norske myndigheiter ikkje vil gripe inn for å sikre at skrinet blir i Norge.

Beltø er ein sympatisk helt. Sympatisk i den forstand at han har skavankar av ulikt slag og som det derfor er lett for den jevne lesar, som statistisk sett ikkje er lytefri, å identifisere seg med. Som albino stikk han seg reint fysisk ut frå mengda, og han har også vært innlagt med psykiske plager. Langt frå nokon James Bond, altså. Men ein ting har han til felles med agent 007, dei køyrer begge 2CV (sjølv om det for Bond sin del kun var i eit nødsfall og i ein enkelt film).

Eg leste på førehand at det skulle vere mange likskapar mellom denne boka og den noko meir kjende Da Vinci-koden av Dan Brown. Det var lenge uklart for meg korleis nokon kunne tenke i desse baner, sjølv om det blei tydelegare mot slutten av boka. Likevel meiner eg bøkene er så ulike at alle påstandar om at Brown skulle ha plagiert Egeland er urimelege.

Når eg ikkje trillar høgare terningkast enn 4 så er det mest fordi ting blir forklart litt for omstendeleg i boka. Egeland har ein tendens til å la Beltø spørje opp att og opp att om dei same tinga, som for liksom å vere heilt sikker på at lesaren får med seg kva han vil få fram. Beltø framstend også til tider som litt for pubertalt obsternasig etter min smak, sjølv om han som nevnt er ein sympatisk type. Men boka er likevel bra den. Eg hadde bestemt meg for å lese igjennom alle Beltø-bøkene eg ikkje har lest hittil (hadde lest berre Nostradamus Testamente frå før) i løpet av dei nærmaste månadane, og har ikkje endra meining etter å ha lest denne.

Vad ska man översätta overkill med? Det är liiite för fantastiskt för mig. En albino som kör en CV4 med rosa prickar eller vad det nu var och som ska jaga skurkar i snabba bilar. Nää jag slutade lyssna efter ett tag och bryr mig inte om att ta upp boken igen.

Man skal respektere sine vaner. Selv de vaner man har problemer med å holde i hevd. Jeg er glad i å hvile middag. Selv når jeg ike har spist middag.

"Den overraskende kjølige ørkenluften har en mildt berusende virkning. Som om det rett rundt svingen står en luring av en kaktus og lekker narkotiske gasser og safter."

Jeg har ingen Jaguar. Bilen min kan minne om en badeleke som et barn har blåst opp og glemt igjen på stranden.

"Hva slags bibliotek er dette?" spør jeg.
"Mest faglitteratur. Historie. Teologi. Filosofi. Arkeologi. Kulturhistorie. Matematikk. Fysikk. Kjemi. Astronomi. Sosiologi. Geografi. Antropologi. Arkitektur. Biografier. Og så videre ..."
"Ah," sier jeg, "tilværelsens trivialiteter."

Og overalt: kvinner og menn lukket inne i sine egne verdener av sære spesialiteter og fagområder, mennesker hvis identitet er å være verdens ledende ekspert på de mest obskure emner - sumeriske kileskrifttavler, Pentatevkens egentlige forfattere, tolkning av gammel-babylonske myter og egyptiske dødsriters påvirkning av førkristne dogmer. Rundt om i denne eter av kunnskap vandrer jeg som en forvirret liten skolegutt som ikke riktig vet hvor han skal gjøre av seg. Jeg er ikke ekspert på noe som helst. Og mistrøstig begynner jeg å undre meg over vår grenseløse higen etter kunnskap om det forgangne. Jeg er med ett arkeologen som spør hvorfor vi trenger å vite så mye om fortiden, når det er så mye vi ikke vet om verden av i dag.

Selger både engelsk og norske bøker. Har hatt de liggende ute på Finn lenge, men liten respons. Jeg legger ved bøkene på listen og fjerner de som blir solgt. Enkelte av bøkene er litt forskjellig i forholdt til bokelskere sine bilder. Send PM og jeg kan sende bilder.

Elsker å gå på loppemarked å se på bøker. Denne gangen føler jeg meg ekstra heldig! Fikk alle disse bøkene for kun kr 170,-

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Åndebrettet - thriller" av Tom Egeland
  • "Ragnarok" av Tom Egeland