Lasaruseffekten

ISBN13 9788203362347

EAN 9788203362347

Serie Bjørn Beltø (7)

Genre Krim Thrillere

Genrelitteratur på sitt beste. Tom Egelands bøker om Bjørn Beltø er gjennomført håndverk og topp underholdning.
Her er en anmeldelse jeg skrev: Her er anmeldelsen jeg skrev:

Lasaruseffekten er en varm, interessant og humoristisk thriller med temaet om sjelen. Lever den videre etter vår død? Vent litt. Jeg må bare sjekke om jeg har sjel først ...

Nei da, jeg bare tuller ... eller gjør jeg det? Siden Tom Egeland kom ut med ny bok tidligere i høst, ville jeg lese hans forrige bok først, nemlig Lasaruseffekten. Jeg er ikke så pertentlig nøye på å lese bøker i kronologisk rekkefølge hele tiden, men siden jeg allerede hadde Lasaruseffekten liggende, var det en grei løsning å lese den først.

Lekende "lett"
Lasaruseffekten virker som en tung bok, ikke bare på grunn av sideantall, men også temaet. Overraskende nok var det ikke det. Egeland skriver lett og flytende. Man blir godt kjent med Bjørn Beltø. En usikker mann med masse selvironi som er lett å like. Han vet om sine sterke sider, også sine svakheter. Han får et oppdrag om å finne De dødes bok. Mange andre har vært på jakt etter manuskriptet før ham, og hvorfor vil oppdragsgiveren holdes utenfor offentligheten? Underveis i oppdraget får Bjørn tilsendt anonyme avisartikler om savnede barn. Hvem er de barna? Har de noe til felles? Hva er det den anonyme senderen prøver å fortelle ham? Flere ting oppstår. Blant annet kommer han kontakt med en mystisk kvinne som er veldig gåtefull, som han blir meget betatt av. Hun har en datter, Winona som er et spesielt barn. Bjørn blir informert om et medisinsk institutt hvor de forsker på hva som skjer når man dør, og om man vil huske tidligere liv. Finnes det et gen i kroppen vår som gjør til at noen av oss kan huske våre tidligere liv? Forskningsskremmeriet kaller de Lasaruseffekten. Vil Bjørn Beltø tro dem, på hans mystiske kvinne, eller er alt bare humbug og kanari? Og vil Bjørn Beltø gjøre alt for å redde den mystiske kvinnen og den like mystiske datteren hennes?

Har man lest bøker av Tom Egeland før, vet man omtrent hva man får, men det gjør ikke noe da de fleste av bøkene hans er underholdende, og det var denne også. Plottet er drivende god, karakterene er spennende å lese om, og det er umulig å ikke bli glad i Bjørn Beltø. Enkelte partier er forutsigbart, og man synes ikke boka er et stort mysterium sånn egentlig, men det er skrevet med intensitet. Man må bare lese noen sider likevel for å se om man har rett. Det er en slik type bok.

Tung, men interessant filosofering
Boka er delt opp i flere deler, og det var den tredje delen jeg slet mest med. Det er for filosofisk for min del. Jeg liker å filosofere om alt og intenting selv, men å lese om det kan bli noe tørt i lengden, så slet akkurat litt med den delen. Tror man på et liv etter døden selv? Lever sjelen og tankene videre selv om kroppen råtner opp og forsvinner? Jeg er både døpt og konfirmert, men er jeg religiøs? Ikke i det hele tatt. Jeg konfirmerte meg på grunn av tradisjon og ikke noe annet. Føler meg mer som ateist enn kristen, hvis jeg skal være ærlig. Selv om man ikke tror på dette "sprøytet", så er det interessant lesing, selv om det er noe småtørt og hinsides. Men det setter i gang en tankeprosess, og filosofering om alt og ingenting er av og til gøy, for man vet ikke hvor filosoferingen fører til. Det er bare morsomt å teste seg selv å tenke på både dype og latterlige ting. Ikke alt trenger å være så alvorlig hele tiden. Det er det man har spenningsbøker til. For å underholdes, filosofere og la seg rive med enten man tror på temaene man leser om, eller ikke.

Hva man tror på eller ikke ... fascinerende thriller er det uansett.

Fra min blogg: I Bokhylla

Den norske arkeologen Bjørn Beltø, blir kontaktet av en amerikansk stiftelse. De vil engasjere ham til å finne De dødes bok. Denne boken skal visstnok stamme fra oldtiden. Jakten fører Beltø til både Italia, Tyskland og USA.
Da han får høre at amerikanske forskere prøver å finne ut hva som skjer når vi dør, tilspisser det hele seg. Forskningsprosjektet kalles «Lasaruseffekten» etter Bibelens Lasarus, og Beltø skjønner at det finnes en sammenheng mellom prosjektet og oldtidsmanuskriptet

Interessant plot. Litt ujevn etter min mening, men også full av spenning og mystikk.

Stort sett spennende, men også litt søkt. Underholdende.

Ikke den beste Beltøboka, til det blir det for søkt. Men god nok!

"Du har ingen tro". Han fastslo mer enn han spurte. "Jeg er full av undring, full av søken, full av spørsmål", svarte jeg. "Men det er ikke plass til guder i min undring". "Ikke engang til den gud som skapte universet?" " Ikke engang til ham"

Saknar ein funksjon på bokelskere der ein kan markere når ein anskaffa seg dei enkelte bøkene. Lagar derfor eigne lister fom 2018 for å bøte på dette.

Bøker lest i 2017, del 2.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

Bøker jeg har lest i 2018.

• "666" av Tom Egeland
  • "Miraklenes natt" av A.J. Kazinski
  • "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Kongen" av Tom Egeland
  • "Dødsrytteren" av Øystein Wiik
  • "Skarlagenssalen, eller Det røde rom gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser - kriminalroman" av H. K. Fauskanger