Opprinnelse

en Robert Langdon-thriller

av (forfatter) og Kjell Jørgen Holbye (oversetter).

Bazar 2017 Innbundet

Ny bok om Robert Langdon, ekspert på religiøs symbologi, lanseres internasjonalt 3. oktober. Dan Brown har solgt mer enn 200 millioner bøker verden over, og bøkene hans er oversatt til 56 språk.

Robert Langdon, professor i symbologi og religiøs ikonologi ved Harvard, ankommer det hypermoderne Guggenheim-museet i Bilbao. En av hans tidligere studenter, den 40 år gamle multimilliardæren, futuristen og genierklærte it-gründeren Edmond Kirsch, skal presentere en revolusjonerende oppdagelse - en oppdagelse som vil besvare to av menneskehetens mest grunnleggende spørsmål.

Etter hvert som den fascinerende presentasjonen skrider fram, forstår Langdon at den er langt mer kontroversiell enn noen kunne forestille seg. Men plutselig kollapser den nøye planlagte kvelden i kaos, og Kirsch' oppdagelse er i ferd med å gå tapt for alltid.

Sammen med museumsdirektøren Ambra Vidal, som har jobbet nært med Kirsch om arrangementet, er Langdon tvunget til å forlate Bilbao. De flykter til Barcelona på en halsbrekkende jakt etter et kryptert passord som vil avdekke Kirsch' hemmelighet.

Langdon og Vidal må navigere gjennom skjult historie, ekstrem religion, moderne kunst og gåtefulle symboler for å finne nøkkelen som til slutt stiller dem ansikt til ansikt med Kirsch' sjokkerende oppdagelse - og sannheten som lenge har unnsluppet oss.

Forlag Bazar

ISBN13 9788202562496

EAN 9788202562496

Genre Thriller

Omtalt sted Spania

Vi vet jo hva vi får av Dan Brown. 50 % spenning, 40 % turistguide og 10 % religionskritikk. Men virkemidlene hans er ganske så utslitte nå. Og språket har aldri vært verre. Man aner jo en viss bekymring når han refererer til Disney-filmen Frost tidlig i romanen. Popcorn-underholdning er ofte artig, men så lettvint tøys som dette slipper selv ikke en trilliardselgende forfatter som Brown unna med. "Inferno" var ikke så verst etter den grusomt kjedelige "The lost symbol", men nå er det på tide å pensjonere professor Langdon. Det var til tider gøy så lenge det varte!

Denne gangen er det katedraler, klostre og museer i Spania som får gleden av det økte besøket en Brown-roman gir, men med tanke på hvor møkka leie innbyggerene i Barcelona begynner å bli av turisme et det ikke sikkert den blir så voldsomt godt mottatt der nede.

Denne gangen viker gamle myter delvis plass for moderne teknologi, og Brown får slått fast at han ikke er en spesielt imponerende science fiction-forfatter. At han flørter med sjangeren er uansett en fin anledning til å minne om at vi lever i en virkelig gullalder av glitrende sci-fi, og at alle bør sjekke ut forfattere som Claire North, Ted Chiang, Christopher Priest, Stephen Palmer og Becky Chambers. Er det krimthrillere du er ute etter bør du heller sjekke ut Jack Grimwood, Oliver Harris og Alex Marwood.

Robert Langdon er invitert til Guggenheim-muséet i Bilbao. Langdons tidligere student ved Harvard, står for innbydelsen. Edmond Kirsch er mangemillionær og meget futuristisk rettet. Denne kvelden skal han avsløre hva han har forsket på. De tilstedeværende pluss milioner andre, skal få svar på to grunnleggende spørsmål; hvor kommer vi fra, og hvor skal vi?
Det hele er spektakulært, men kvelden ender i kaos, og Langdon må flykte. Med seg har han direktøren for muséet, Ambra Vidal. Hun har samarbeidet med Kirsch i måneder, og vet hva de må finne for å kunne avsløre hva Kirsch skulle avsløre. Problemet er at de ikke er alene i jakten, og Ambra og Langdon er mest trolig i livsfare.

Mye roligere tempo i denne boken, men kunne kanskje vært kortet ned noe. Ble faktisk litt kjedelig og omstendelig mot slutten.

En av de bøkene jeg lurer på hvorfor jeg gad å lese ferdig? Kjedelig plott og lite spenning. Masse info om Spania og den katolske kirken hvis det er av interesse.

Likte boka godt jeg. kan være enig i at den kunne vært strammet inn noe, særlig på slutten, men alt i alt synes jeg den var fornøyelig. Les gjerne mer i bloggen min her den som vil

Well, science and religion are not competitors, they're two different languages trying to tell the same story. There's room in this world for both.

To permit ignorance is to empower it.

Prøver på nytt med Leseutfordringen 2017. Hadde ikke tenkt å legge den ut i år, men jeg klarer på en eller annen måte og miste listen min hele tiden...

• "Slangeskriftene" av Jessica Cornwell
  • "Lasaruseffekten" av Tom Egeland