Opprinnelse

en Robert Langdon-thriller

av (forfatter) og Kjell Jørgen Holbye (oversetter).

Bazar 2017 Innbundet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202562496

EAN 9788202562496

Serie Robert Langdon (5)

Genre Thrillere

Omtalt sted Spania

Vi vet jo hva vi får av Dan Brown. 50 % spenning, 40 % turistguide og 10 % religionskritikk. Men virkemidlene hans er ganske så utslitte nå. Og språket har aldri vært verre. Man aner jo en viss bekymring når han refererer til Disney-filmen Frost tidlig i romanen. Popcorn-underholdning er ofte artig, men så lettvint tøys som dette slipper selv ikke en trilliardselgende forfatter som Brown unna med. "Inferno" var ikke så verst etter den grusomt kjedelige "The lost symbol", men nå er det på tide å pensjonere professor Langdon. Det var til tider gøy så lenge det varte!

Denne gangen er det katedraler, klostre og museer i Spania som får gleden av det økte besøket en Brown-roman gir, men med tanke på hvor møkka leie innbyggerene i Barcelona begynner å bli av turisme et det ikke sikkert den blir så voldsomt godt mottatt der nede.

Denne gangen viker gamle myter delvis plass for moderne teknologi, og Brown får slått fast at han ikke er en spesielt imponerende science fiction-forfatter. At han flørter med sjangeren er uansett en fin anledning til å minne om at vi lever i en virkelig gullalder av glitrende sci-fi, og at alle bør sjekke ut forfattere som Claire North, Ted Chiang, Christopher Priest, Stephen Palmer og Becky Chambers. Er det krimthrillere du er ute etter bør du heller sjekke ut Jack Grimwood, Oliver Harris og Alex Marwood.

Robert Langdon er invitert til Guggenheim-muséet i Bilbao. Langdons tidligere student ved Harvard, står for innbydelsen. Edmond Kirsch er mangemillionær og meget futuristisk rettet. Denne kvelden skal han avsløre hva han har forsket på. De tilstedeværende pluss milioner andre, skal få svar på to grunnleggende spørsmål; hvor kommer vi fra, og hvor skal vi?
Det hele er spektakulært, men kvelden ender i kaos, og Langdon må flykte. Med seg har han direktøren for muséet, Ambra Vidal. Hun har samarbeidet med Kirsch i måneder, og vet hva de må finne for å kunne avsløre hva Kirsch skulle avsløre. Problemet er at de ikke er alene i jakten, og Ambra og Langdon er mest trolig i livsfare.

Mye roligere tempo i denne boken, men kunne kanskje vært kortet ned noe. Ble faktisk litt kjedelig og omstendelig mot slutten.

Likte boka godt jeg. kan være enig i at den kunne vært strammet inn noe, særlig på slutten, men alt i alt synes jeg den var fornøyelig. Les gjerne mer i bloggen min her den som vil

En av de bøkene jeg lurer på hvorfor jeg gad å lese ferdig? Kjedelig plott og lite spenning. Masse info om Spania og den katolske kirken hvis det er av interesse.

Og dette er hvordan man skriver en bok! Dan Brown fornekter seg ikke, dette er skrivekunst på høyt nivå. Spenning, historie, drama, gode skildringer, gode karakterer, og en hovedperson jeg har blitt glad i. Jeg trekker bort ett øye på terningen da jeg ikke synes denne kommer opp mot DaVinci-koden og Inferno i spenning og symbolikk, men allikevel en favorittbok og terningkast 5.

Well, science and religion are not competitors, they're two different languages trying to tell the same story. There's room in this world for both.

To permit ignorance is to empower it.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker lest i 2017, del 2.

Bøker jeg har lest i 2017

Liste over bøker som jeg ønsker å lese i 2018

Prøver på nytt med Leseutfordringen 2017. Hadde ikke tenkt å legge den ut i år, men jeg klarer på en eller annen måte og miste listen min hele tiden...

• "Lasaruseffekten" av Tom Egeland
  • "Dødsrytteren" av Øystein Wiik