Den evige ilden

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202498320

EAN 9788202498320

Serie Kingsbridge (3)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted England

God roman som hgger på historiske hendelser. Jeg har lest C.J. Sansoms bøker om Master Shardlake og Rory Clements bøker om John Shakespeare. Handlingene i alle disse bøkene foregår på 1500-tallet, og mange av de historiske personene går igjen hos de ulke forfatterne. Jeg synes det er interessant å få hendelsene eskrevet fra ulike perspektiv.

Jeg har gledet meg til å sette igang med denne boken, og den er på alle måter godt skrevet og tar meg med tilbake i tid. Jeg har ingen problemer med å leve meg inn i den og se for meg de fleste situasjonene. Det er absolutt en god bok, men for meg blir det for mye politikk og religion, og for lite personlig. Antagelig hadde jeg håpet noe lignende som Stormenes tid, men der ble jeg dessverre skuffet.
Terningkast 5 (som sagt, det er en god bok!)

En ganske spennende roman, fint satt inn i rimelig korrekt historisk vindu for Europa og i særdeleshet England midt på 1500 tallet. Som ren historiebok er boken interessant nok. Ihvertfall for en som meg, som ikke akkurat har fordypet seg i denne til tider ytterst dramatiske epoke i Europas historie tidligere.
Det som også slår meg når jeg setter igang med boka, er den litt klisje aktige formen Follet benytter i sin beskrivelse av hovedpersonene; Helten(e) er muskuløse og smarte og har et skarp blikk for de minste detaljer i motpartens svakheter. Og kvinnene er på samme overtydelige vis både formfullendte ("yppige") og så smarte at man tidlig skjønner at disse havner i helten(es) favn før eller senere i fortellingen.
Til tider tenker jeg at dette er en fin ungdomsbok.
Boka blir etter min mening også ganske forutsigbar etter hvert, om enn ikke direkte kjedelig.
Når sant skal sies går sidene unna...
Sammenlignet med f.eks. C.J.Sansom tenker jeg at de begge forteller middel-alder historie på spennende vis, men Follets roman-del får litt ukeblad-preg der hvor Sansom overbeviser med en roman på høyt nivå og stor troverdighet.
Faktisk synes jeg også vår Dansk Norske forfatter Kurt Aust har mer å by på enn Follet.
En grei firer.

Venter på denne, skal komme 12. sept 2017

Kingsbridge igjen. Tenk at så mye av engelsk historie (som vi husker fra skolen), er rommet i ett livsspenn! Fra Elizabeth I tid.

«Når en mann er forvisset om at han kjenner Guds vilje, og er fast bestemt på å utføre den, samme hva det koster, er han det farligste mennesket i verden.»

I kirkens øyne var Bibelen den farligste av alle bannlyste bøker, især oversatt til fransk eller engelsk, og med merknader i margen som forklarte hvordan visse avsnitt beviste riktigheten i den protestantiske lære. Prestene hevdet at vanlige folk ikke var i stand til å tolke Guds ord riktig og trengte veiledning. Protestantene hevdet at Bibelen åpnet folks øyne for prestestandens feil. Begge sider så det å lese Bibelen som hovedsaken i den religiøse konflikten som herjet Europa.

Liste over bøker som jeg ønsker å lese i 2018

Har lest