Den evige ilden

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Ken Follett vender tilbake til åstedet for suksessromanene Stormenes tid og I all evighet, i en storslått, episk historie om det turbulente 1500-tallet. Religiøse stridigheter og kampen om Englands trone står sentralt, og mange mener Maria Stuart er den rettmessige arvingen til tronen. Elizabeth 1. ser seg nødt til å opprette landets første etterretningstjeneste, som skal advare mot sammensvergelser og attentatplaner.

ISBN13 9788202498320

EAN 9788202498320

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted England

God roman som hgger på historiske hendelser. Jeg har lest C.J. Sansoms bøker om Master Shardlake og Rory Clements bøker om John Shakespeare. Handlingene i alle disse bøkene foregår på 1500-tallet, og mange av de historiske personene går igjen hos de ulke forfatterne. Jeg synes det er interessant å få hendelsene eskrevet fra ulike perspektiv.

Venter på denne, skal komme 12. sept 2017

Kingsbridge igjen. Tenk at så mye av engelsk historie (som vi husker fra skolen), er rommet i ett livsspenn! Fra Elizabeth I tid.

Ken Follett presterer igjen. Terningkast seks til en fantastisk bok. Tusen takk til forfatteren.

«Når en mann er forvisset om at han kjenner Guds vilje, og er fast bestemt på å utføre den, samme hva det koster, er han det farligste mennesket i verden.»

I kirkens øyne var Bibelen den farligste av alle bannlyste bøker, især oversatt til fransk eller engelsk, og med merknader i margen som forklarte hvordan visse avsnitt beviste riktigheten i den protestantiske lære. Prestene hevdet at vanlige folk ikke var i stand til å tolke Guds ord riktig og trengte veiledning. Protestantene hevdet at Bibelen åpnet folks øyne for prestestandens feil. Begge sider så det å lese Bibelen som hovedsaken i den religiøse konflikten som herjet Europa.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Liste over bøker som jeg ønsker å lese i 2018