Aftentid og morgengry

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202498337

EAN 9788202498337

Serie Kingsbridge (4)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted England

Som vanlig gir jeg Follett en femmer. Vi er nå tilbake til rundt tusentallet, og leser om vikingenes herjinger i England, vikinger hovedsakelig fra Danmark. De er noen skikkelige råtamper, men det er jo også engelskmennene, så alt henger i hop, men kjærligheten dominerer som vanlig, slik det skal være hos Ken Follett.

Jeg anbefaler boka til alle som liker å lese om mennesker i sin tid.

BOKOMTALE: Aftentid og morgengry av Ken Follett. Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Vi følger tre hovedpersoner i årsperioden 997-1006. De har hver sine drømmer og forhåpninger/ambisjoner. En er munk, en er båtbygger og en er adelskvinne. Vikingene drar stadig på plyndringstokt til England og en svekket konge må samle menn for å bekjempe dem. Således er han avhengig av støtte fra både geistlige og jarler. Med dette som bakteppe utspilles et drama i kampen om makt, land og penger.

De drøye 700 sidene er kjapt ferdiglest pga den lettbeinte fortellerstilen til Follett. Likeså er både personene i boka og historien levende beskrevet. Boka anbefales på det varmeste.

skriv lenkebeskrivelse her

Anbefales om du liker romaner bygd på historiske fakta

Jeg hadde ingen interesse for historiske bøker før jeg leste Stormenes tid av Ken Follett. Da ble jeg så glad i menneskene i bøkene at jeg lo og gråt sammen med de.
Da jeg startet med denne boka, følte jeg at handlingen var litt for gammel for meg, jeg brukte nok de første ca 100 sidene på å bli skikkelig revet inn. Men så kom jeg inn i den gode følelsen Ken Follett klarer å dra frem, og selv om jeg ikke kan si at jeg har ledd og grått sammen med menneskene i denne boka, så har jeg på ingen måte hatt lyst til å legge den fra meg, og over 700 sider virket nesten som 700 for lite; jeg ville ha mer!
Terningkast 6 og favorittbok!

Bøker jeg ønsker å lese før 2026 det året jeg blir 40

• "Lysets rustning" av Ken Follett