Jakthundene

kriminalroman

Gyldendal 2013 Heftet

William Wisting var etterforskningsleder da unge Cecilia Linde ble drept. 17 år senere har det kommet for en dag at bevisene som felte gjerningsmannen var forfalsket, og William Wisting suspenderes og settes under etterforskning. Nå må han på egen håd og i skjul finne ut hvem av deres egne som konstruerte det falske beviset. Så forsvinner en ny, ung kvinne. Dette er den åttende romanen om William Wisting.

I bok nummer åtte med William Wisting settes politietterforskeren selv under etterforskning.
Vinner av RIVERTONPRISEN 2012 og den skandinaviske krimprisen GLASSNØKKELEN 2012!

William Wisting suspenderes og settes selv under etterforskning mistenkt for å ha fabrikkert bevis. Han var etterforskningsleder i en av landets mest medieomtalte straffesaker, da unge Cecilia Linde ble funnet drept. Nå, 17 år senere, har det kommet for en dag at bevisene som felte gjerningsmannen var forfalsket.
Wisting har brukt hele sitt yrkesliv på å jakte forbrytere. Nå er det plutselig han som er byttet, og han må arbeide på egen hånd og i skjul for å finne ut hva som egentlig skjedde den gangen. Han får hjelp av journalistdatteren Line, men også fra svært uventet hold. Så forsvinner en ny, ung kvinne. Det blir starten på et nervepirrende kappløp.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205443457

EAN 9788205443457

Serier Gyldendal krim William Wisting (8)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Vestfold

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2012 Glassnøkkelen 2013

Hva ville du ha gjort hvis du ble anklaget for noe alvorlig?

Lenge har jeg vært spent på Horst sine bøker. De har høstet mange gode omtaler og i og med at forfatteren selv er etterforskningsleder, så må det jo bare være bra! Nærmere virkeligheten kommer man vel ikke i krimbøker, eller hur? Så derfor måtte jeg bare prøve som den krimelskeren som jeg er. Og som krimelsker har jeg lest mye krim oppgjennom årene. Og med det har jeg merket at jeg har blitt mer og mer kresen av det jeg leser. Og forventningene større. Jeg kan love dere at jeg hadde store forventninger til Jakthundene. Å ha store forvetninger til en bok kan både være skremmende og gledelig. Man er jo redd for å bli skuffa hvis man forventer seg noe stort. Vi mennesker er rare på mange måter ... men det er ikke noe nytt.

Men nok om det og tilbake til bokas innhold. Etterforskningslederen William Wisting blir virkelig satt på prøve da han plutselig blir suspendert. Han blir anklaget for å ha tuklet med et bevis til en sak som gjaldt for 17 år siden da en jente forsvant og senere funnet drept. Nå må han gjøre alt han kan på fritiden, og med hjelp av hans skarpe journalistdatter, Line, for å finne ut hvem som egentlig forplantet beviset, og renvaske seg en gang for alle.

Endelig har jeg lest en av bøkene til Horst og angrer jeg? Nei. Ikke det hele tatt. Det eneste jeg angrer på er hvorfor jeg ikke har sjekket ut bøkene hans tidligere? Hvorfor har jeg nølt så lenge? Men nå vet jeg at jeg har mye å se frem til. At jeg ikke leser bøkene hans i kronologisk rekkefølge gjør heller ikke noe. Har vært nøye med det før når jeg leser krim at jeg vil lese de i kronologisk rekkefølge, men skjønner nå at det ikke er helt nødvendig. Jeg ble godt kjent med både Wisting og datteren hans likevel. Og jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med begge to!

Det var vanskelig å legge boka fra seg. Det føltes ut som om hendene var som limt fast til boka, og det hendte seg også at jeg skippet flere måltider fordi jeg måtte bare lese videre. Jeg måtte vite hva som ville skje, og da kan jeg bli sittende lenge og lese i en bok. Gjerne til the bitter end bare for å finne ut om jeg har rett eller ikke, om hva som egentlig foregår. Jeg lever meg så til de grader inn i bøkene og det gjorde jeg også i denne. Jeg var med på hele jakten, både sammen med Wisting selv og journalistdatteren, Line.

Å lese Jakthundene var som å se en spennende CSI Miami episode. Minnet meg litt om da Horatio (hovedetterforskeren i tv-serien, da han selv ble anklaget, men i en helt annen sak), og jeg kjente til den samme spenningen som da jeg så den episoden.

Dette vil jeg ha mer av og jeg ser frem til å lese flere bøker av Herr Horst!

Klokka er i skrivende stund 04:00 og jeg burde ha vært i seng for flere timer siden. Men jeg måtte bare dele denne lesegleden med dere.

Horst skriver fantastiske krimbøker! Jeg har lest det meste av ham, og bøkene blir bare bedre og bedre! Krimplottet er veldig bra, samtidig som han beskriver godt Wistings tanker og følelser, det samme med datteren, Line.

Wisting er så "vanlig", og det er så fint! Han er en veldig iherdig politimann, og gir seg ikke før han har funnet ut av alt, på en riktig og god måte. Han forventer også at de andre i politiet er slik, men der tar han feil denne gangen.....

Wisting blir veldig frustrert over å bli suspendert en periode, men han gir seg allikevel ikke! Datter Line som jobber i VG, blir også veldig involvert, og det fine samspillet mellom de to er flott beskrevet.

Jeg hørte denne som lydbok frem og tilbake til jobb, og det var alt for kort vei! Ivar Nergaard er en fantastisk oppleser og gir meg mange gode lytterstunder. Fordelen med lydbok på denne måten er at jeg får fordelt de gode lytterstundene utover. Samtidig kan jeg bruke sene kvelder og netter på andre bøker......

Alt i alt en veldig god krimbok, som jeg virkelig anbefaler andre å lese. Jeg synes det er ganske greit å lese bøkene i kronologisk rekkefølge, for å bli kjent med personene og følge historiene deres. Men det er ikke nødvendig for å elske denne boka!

Fenger fra første side :-) Ingen grusomme detaljer, eller andre grufulle hendelser, men likevel en virkelig god krim. Dette er mitt første bekjentskap med Jørn Lier Horst. Gleder meg til å lese mer av denne forfatteren, og alle tidligere utgitte bøker om W.Wisting :-)

Drivende, annerledes og spennende. Bøkene om William Wisting blir bare bedre og bedre, nå har realismen fått selskap av tempo, nytenking og mer spennende personskildringer. Gleder meg til neste!

Åh,kjempegod.....

Hun hadde opplevd mye, og trygghet var viktig for henne. Det var viktig for ham også, men han definerte nok trygghet annerledes enn henne. For ham handlet det ikke så mye om fysisk tilstedeværelse. Han var vant til å være mye alene, og kunne sette pris på det. Men det handlet om å ikke behøve å veie tanker og ord. Om å være trygg på at den andre tolket en i beste mening. Om en følelse av nærhet, selv om den andre befant seg på jobb, eller til og med i et annet land.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Når det mørkner - kriminalroman" av Jørn Lier Horst
  • "Blindgang - kriminalroman" av Jørn Lier Horst