Katharina-koden

Gyldendal 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205505643

EAN 9788205505643

Serie William Wisting (12)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Larvik

Nok en velskrevet bok om troverdige Wisting fra Jørn Lier Horst. Men denne gangen var handlingen etter min mening altfor forutsigbar, og boken er til tider faktisk ganske kjedelig. Den blir aldri skikkelig spennende.

Likte denne boka godt. Mysteriet rundt selve koden i særdeleshet. Plottet er også bra. Om ikke spenningen hele tida er på topp, så er boka likevel vanskelig å legge fra seg. En gammel og en ny forsvinning-sak med mange mulige, men få plausible løsninger etterforskes på noe et noe u-ortodoks vis. Og den ellers så plettfrie Hr. Wisting må jobbe litt utenfor "komfort sonen" for om mulig å fremprovosere en tilståelse fra en av de aktuelle mistenkte.
Mye bra her og jeg koste meg godt underveis.
Positivt og typisk for Horst er også troverdigheten og den nokså nøkternt fortellerstilen. Her utpensles ingen grusomheter og det krypes i liten grad rundt i mørke skumle kjellere med hevet øks ventende bak neste sving. Ingen "grøsser m.a.o., men nok spenning til at det er godt driv i boka.
- Jeg tenkte lenge at her har vi en "femmer".

Men, slutten av boka bringer Wisting på "hyttetur" med en mistenkt. Dialogene her synes jeg er stive, tomme og unaturlige. Nesten litt ubehagelig å lese. Disse to karene er liksom beste venner, og så har de så lite å snakke om...
Denne delen ble for meg mindre troverdig, og femmer'n forsvant.
Likevel en solid terning med kast 4

Nok en bra bok av Lier Horst. Godt språk og god driv.

herlig- kreativ løsning og koselig krim -

Usigelig spenningsløs og forutsigbar bok.

Løgn var en bestanddel i enhver etterforskning. Alle løy. Det var sjelden snakk om direkte usannheter, men de aller fleste omgikk sannheten på en eller annen måte. De snakket tvetydig, tiet om enkeltheter, overdrev, pyntet på ting for å gjøre seg mer interessant, eller holdt tilbake opplysninger som satte dem selv i et dårlig lys.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Bøker jeg har lest i 2017

Bøker lest i 2017