Hålke

Gyldendal 2016 Innbundet

Gatene er dekket av glatt is, inne sitter Ebba og Karl.

Ebba og Karl har delt sorger og gleder, de har oppdratt barn sammen, elsket, sveket og bedratt. Sår har oppstått, blåmerker er blitt leget. Nå er de pensjonister, med aldrende kropper; ute er det vinter, og når verden en dag er glasert i tykk og hard is, når kommunen ikke har råd til å strø, når en brukken lårhals kan bety begynnelsen på slutten, da holder de seg inne.
Kaffen tar slutt, matskapene blir tommere. I én dag, to dager, flere dager har de bare hverandre. Innestengtheten, isolasjonen, samlivets dynamikk ... i løpet av noen vinterdager blir fortidens svik, brutalitet og uvisshet igjen levende, og reiser farlige og umulige spørsmål:
Hva er kjærlighet verdt?Hvem eier sannheten om et ekteskap?

Dette sier anmelderne:"Skremmende gjenkjennelig ekteskapskammerspill ... Mer enn en fortelling om vold, er det en skremmende gjenkjennelig beretning om et forhold, roller som fryser, kjærlighet blandet med hat, godslig småprat iblandet gjensidige infamiteter og grusomheter. Dette formulert med urisk vidd og språklig stramhet, og evne til å se og formulere psykologiske nyanser. Mot slutten har Uri lagt inn en overraskende brutal og nervepirrende scene som kunne vært hentet fra en kriminalroman."Cathrine Krøger, Dagbladet
"Helene Uri tegner et underholdende, ubehagelig, men også varmt bilde av livslang kjærlighet. ... Helene Uri skriver ujålete, direkte og presist, og henter fram fine små nyanser som viser to mennesker, som fortsatt etter et langt samliv kan tenne hverande, irritere hverandre grenseløst, smålyve for hverande, vise ømhet, raseri og følelser som grenser til hat. Det er i dette uoversiktlige, svært kuperte landskapet at Helene Uri beveger seg framover med imponerende lange følehorn."Turid Larsen, Dagsavisen
"Uri skriver overbevisende om makt og avmakt, om de kompliserte strukturene mellom mennesker som har tilbrakt hele livet sammen"Gabriel Vosgraff Moro, VG

ISBN13 9788205496064

EAN 9788205496064

I løpet av flere dager med hålke får man et innblikk i en leilighet i Oslo. Der bor to mennesker som har tilbrakt størsteparten av sine liv sammen. På godt og vondt. Vi får vite om det gode, og om det onde. Vi får det hele vinklet fra den ene parten, likevel ser jeg nyanser som får sympatien til å vingle. Denne boka pirker i følelsene mine og får meg til å reflektere over egne valg. Selv om den er veldig interessant blir den litt langdryg og jeg kunne tenkt meg litt mer dybde.

Ubehagelig på en god måte. Hvordan behandler et ektepar hverandre etter 46 år? Er minnene til å stole på? Og hva med selvinnsikten? Dessuten ubehagelig at jeg kjener meg bittelitt igjen i de eldres menneskenes måte å leve på... Vi er jo ikke femti en gang!

Godt skrevet. Interessant kammerspill, men jeg ble litt lei av all skittkastingen til ekteparet (som om vi ikke har hatt nok med Donald Trump og Hillary Clinton nå?) , samt at det ble litt langtekkelig etterhvert. les gjerne mer i bloggen min her

Ebba og Karl er pensjonister, har to barn og to barnebarn. De er ute og går tur daglig, noe som passer rastløse Ebba bra. Men når kommunen ikke har råd til å strø, og bakken er dekket av knallhard is, tvinges Ebba og Karl til ufrivillig eksil inne i leiligheten. Måtforrådet minker, og tankene flyr. Ekteskapet mellom Ebba og Karl har nemlig ikke alltid vært perfekt.
Dagene går, og sakte, men sikkert kommer fortiden nærmere.

Her kommer man virkelig tett på ekteskap, alderdom og kroppens forfall/skavanker.

Der, endelig, hører hun Karl tasse vekk. Idiot, sier han halvhøyt der ute. Idiot, sier hun også, og hun har en mistanke om at ingen av dem riktig vet om de refererer til seg selv eller til den andre.

Ebbas tanker beveger seg bakover i tid. Som ung tenkte hun mest på fremtiden. Sånn er det vel med alle; på et tidspunkt legger man merke til at det er blitt mindre planer, men desto mer minner. Før farget forestillingen om fremtiden nåtiden, fortiden var noe man var ferdig med. Nå er det fortiden som smitter over på nåtiden. Fremtiden vil man helst ikke vite noe om.

Det er lenge siden hun sluttet å tro at han skulle forandre seg. Hvorfor skulle han det? Hun har ikke forandret seg. Mennesker gjør stort sett ikke det. Hun er den samme, med det viktige unntaket at hun ikke lenger tror på forandring.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

• "Livet på nytt" av Rowan Coleman
  • "Gaven - roman" av Ellen Vahr