Heksen

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

To barn forsvinner med 30 års mellomrom. Når det andre barnet blir funnet nøyaktig samme sted som den første, blir politiet urolige.

Når fireårige Linnea forsvinner fra en gård rett utenfor Fjällbacka, vekkes onde minner til live. Tretti år tidligere forsvant fire år gamle Stella fra den samme gården, og to tretten år gamle jenter ble anklaget. Domstolen fant dem skyldige, men på grunn av sin unge alder slapp de fengsel. Den ene av dem har siden levd et stille liv i Fjällbacka. Den andre er tilbake for første gang siden hendelsen, nå som berømt skuespiller.
Innbyggerne i Fjällbacka stiller opp i manngard for å lete etter Linnea, og til slutt finner de henne. Naken, ved nøyaktig samme skogstjern der den første jenta ble funnet.
Patrik Hedström og hans kollegaer spør seg om det kan være en sammenheng mellom de to drapene. De får Erica Falck, som allerede er i gang med en bok om den gamle saken, til å hjelpe seg. Etterforskningen river opp mange gamle sår i det lille samfunnet. Ryktene spres og innbyggernes redsel for det ukjente får fryktelige konsekvenser.
Heksen er Camilla Läckbergs tiende bok om Erica Falck og Patrik Hedström i Fjällbacka.
«Den siste halvdelen av boken er noe av det mest intense hun har skrevet og byr på handling som gjør det vanskelig for leseren å forbli uberørt. Heksen er en vellykket krimroman med både spenning og samfunnskritisk refleksjon og den tegner et mørkt tidsbilde av et Sverige som har mistet sin uskyld og slåss mot indre demoner.» Elin Brend Bjørhei, VG

ISBN13 9788205488878

EAN 9788205488878

Omtalt sted Sverige

Läckberg skriver over samme lest som før, og det blir ganske kjedelig. Historia fra 1600-tallet virker malplassert og er rett og slett unødvendig. Og måten denne fortellinga knyttes opp til resten av handlinga på er bare svak. På nåtidsplanet er det så utrolig mange personer og aktuelle samfunnsproblemer som blandes inn, at selve krimgåta nesten forsvinner. Flyktningkrise, rasime, mobbing, tenåringsangst, fraværende foreldre, personer som skjuler legninga si for enhver pris. Ting overforklares, og hint som gjør at man gjetter løsninga gjentas til det overtydelige.

den var så fengslende at jeg måtte ta pauser for å komme meg!!

"Er det deg?" sa Martin imponert og prøvde å få bildet av den høye, slanke og muskuløse kvinnen til å rime med det vesle sammenskrumpende, grå mennesket som satt foran ham.
Dagmat lot til å skjønne hva han tenkte, og smilte bredt.
"Jeg har også vanskelig for å forstå at det der er meg. Men det rare er at man føler seg akkurat som før på innsiden. Noen ganger får jeg sjokk når jeg får øye på meg selv i speilet, og lurer på: Hvem er den gamle kjerringa?"

• "Pasienten - krim" av Trude Teige
  • "Sekten" av Michael Katz Krefeld