Heksen

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

To barn forsvinner med 30 års mellomrom. Når det andre barnet blir funnet nøyaktig samme sted som den første, blir politiet urolige.

Når fireårige Linnea forsvinner fra en gård rett utenfor Fjällbacka, vekkes onde minner til live. Tretti år tidligere forsvant fire år gamle Stella fra den samme gården, og to tretten år gamle jenter ble anklaget. Domstolen fant dem skyldige, men på grunn av sin unge alder slapp de fengsel. Den ene av dem har siden levd et stille liv i Fjällbacka. Den andre er tilbake for første gang siden hendelsen, nå som berømt skuespiller.
Innbyggerne i Fjällbacka stiller opp i manngard for å lete etter Linnea, og til slutt finner de henne. Naken, ved nøyaktig samme skogstjern der den første jenta ble funnet.
Patrik Hedström og hans kollegaer spør seg om det kan være en sammenheng mellom de to drapene. De får Erica Falck, som allerede er i gang med en bok om den gamle saken, til å hjelpe seg. Etterforskningen river opp mange gamle sår i det lille samfunnet. Ryktene spres og innbyggernes redsel for det ukjente får fryktelige konsekvenser.
Heksen er Camilla Läckbergs tiende bok om Erica Falck og Patrik Hedström i Fjällbacka.
«Den siste halvdelen av boken er noe av det mest intense hun har skrevet og byr på handling som gjør det vanskelig for leseren å forbli uberørt. Heksen er en vellykket krimroman med både spenning og samfunnskritisk refleksjon og den tegner et mørkt tidsbilde av et Sverige som har mistet sin uskyld og slåss mot indre demoner.» Elin Brend Bjørhei, VG

ISBN13 9788205488878

EAN 9788205488878

Omtalt sted Sverige

Läckberg skriver over samme lest som før, og det blir ganske kjedelig. Historia fra 1600-tallet virker malplassert og er rett og slett unødvendig. Og måten denne fortellinga knyttes opp til resten av handlinga på er bare svak. På nåtidsplanet er det så utrolig mange personer og aktuelle samfunnsproblemer som blandes inn, at selve krimgåta nesten forsvinner. Flyktningkrise, rasime, mobbing, tenåringsangst, fraværende foreldre, personer som skjuler legninga si for enhver pris. Ting overforklares, og hint som gjør at man gjetter løsninga gjentas til det overtydelige.

For et makkverk! Läckberg skriver platt, forutsigbart og teksten er smekkfull med klisjeer. Jeg irriterte meg grønn over Mellberg, snakk om en karikert og endimensjonal person. Hvor realistisk er det at han fortsatt er politisjef etter alle de dumhetene han gang etter gang begår. Altså, hvor dum går det an å være! Det fantes ikke noe spenning i denne boka, utenom den thrilleren politiet selv skaper ved å gjøre tusenvis av feil og ødelegge for seg selv. For ikke å snakke om 650 sider!!! Boka kunne godt ha vært kortet ned med i hvert fall 200 sider. Läckberg prøver å gape over altfor mange forskjellige temaer på samme tid. Resultatet blir et eneste stort rot. Flott at hun er samfunnsengasjert, for all del, men dette ble i overkant.

Som regel blir gåtene i boka oppklart ved at en av hovedpersonene har på følelsen at det er et eller annet som ikke stemmer. De kan bare ikke sette fingeren på det. Jo der, der kom de på det! Det er så urealistisk. Tenk at hun blir beskrevet som en krimdronning. Agatha Christie er en krimdronning. Läckberg har så uendelig mye å gå på innen hun kan være i nærheten av å være verdig en sånn tittel. Sir Arthur Conan Doyle, se der har man noen som kan skrive et ordentlig stykke mysterie.

Samma gamle oppskriften for tiende gang på rad. Hvorfor forandre en oppskrift som håver inn cash og suksess. Bare at den parallellhistorien hun nå hadde gang i var fullstendig malplassert og hadde nesten null niks og nada med fortellingen å gjøre. Trivialiteter, intetsigende tanker, og betraktninger, tynnslitte karakterer, jeg har faktisk ikke noe positivt å si om denne leseropplevelsen. Tiden jeg brukte på denne boka er tid jeg aldri kommer til å få igjen. Og jeg har intet ønske om noen gang å lese en av hennes bøker igjen.

Det er glohet sommer i Fjällbacka den dagen 4 år gamle Linnea forsvinner fra gården hun bor på. Etter en storstilt leteaksjon blir Nea, som hun kalles, funnet død i skogen.
Tretti år tidligere forsvinner 4 år gamle Stella fra den samme gården. Hun blir funnet død på det samme stedet som Linnea. De to 13 år gamle jentene som passet Stella den dagen, Marie og Helen, blir kjent skyldige i drapet, men slipper fengsel grunnet sin unge alder. De hevder sin uskyld, og flytter fra Fjällbacka.
Helen flyttet tilbake etter noen år, mens Marie, som gjorde karriere i Hollywood, har holdt seg unna - til nå. Hun er nemlig tilbake for å spille inn film, og ryktene begynner å gå.
Erica Falck har nettopp begynt å gjøre research på den gamle drapssaken, og bistår ektemannen og hans politikolleger med informasjon.
I bakgrunnen lurer en hekseprosess fra 1671...

Vet at det er delte meninger om Läckbergs siste bok, men jeg likte den. Den har en drive som får sidene til å fly. Interessant og tankevekkende at heksejakt før og nå henger i hop...

"Er det deg?" sa Martin imponert og prøvde å få bildet av den høye, slanke og muskuløse kvinnen til å rime med det vesle sammenskrumpende, grå mennesket som satt foran ham.
Dagmat lot til å skjønne hva han tenkte, og smilte bredt.
"Jeg har også vanskelig for å forstå at det der er meg. Men det rare er at man føler seg akkurat som før på innsiden. Noen ganger får jeg sjokk når jeg får øye på meg selv i speilet, og lurer på: Hvem er den gamle kjerringa?"

Liste over bøker lest i 2017.

Bøker lest i 2017, del 2.

• "I sannhetens navn" av Viveca Sten
  • "Nullpunkt" av Jørn Lier Horst