Lasaruseffekten

Aschehoug 2017 E-bok

Thrilleren åpner med Beltøs leting etter et babylonsk-egyptisk oldtidsverk kalt De dødes bok. Men han er ikke den eneste som jakter på det mystiske manuskriptet. En farlig munkeorden er villig til å gå langt for å stanse ham. Samtidig er medisinske forskere i USA i ferd med å avdekke hva som skjer med oss etter døden. Er det faktisk mulig at sjelen vår lever videre når kroppen er død? Det topphemmelige forsknings.prosjektet har fått kodenavn Lasaruseffekten. Beltø avdekker snart en skremmende sammen.heng mellom De dødes bok og Lasaruseffekten. Tittelen henter inspirasjon fra den bibelske legenden om Lasarus, som Jesus vekket til live etter fire dager i graven: «Lasarus, kom ut! ropte Jesus høyt. Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet.» - Johannesevangeliet, kapittel 11

ISBN13 9788203362873

EAN 9788203362873

Genre Thriller

Genrelitteratur på sitt beste. Tom Egelands bøker om Bjørn Beltø er gjennomført håndverk og topp underholdning.
Her er en anmeldelse jeg skrev: Her er anmeldelsen jeg skrev:

Den norske arkeologen Bjørn Beltø, blir kontaktet av en amerikansk stiftelse. De vil engasjere ham til å finne De dødes bok. Denne boken skal visstnok stamme fra oldtiden. Jakten fører Beltø til både Italia, Tyskland og USA.
Da han får høre at amerikanske forskere prøver å finne ut hva som skjer når vi dør, tilspisser det hele seg. Forskningsprosjektet kalles «Lasaruseffekten» etter Bibelens Lasarus, og Beltø skjønner at det finnes en sammenheng mellom prosjektet og oldtidsmanuskriptet

Interessant plot. Litt ujevn etter min mening, men også full av spenning og mystikk.

"Du har ingen tro". Han fastslo mer enn han spurte. "Jeg er full av undring, full av søken, full av spørsmål", svarte jeg. "Men det er ikke plass til guder i min undring". "Ikke engang til den gud som skapte universet?" " Ikke engang til ham"

• "Vokterens skjebne" av Joseph Delaney
  • "Slangeskriftene" av Jessica Cornwell