Djevelmasken

av (forfatter) og Marius Renberg (illustratør).

Aschehoug 2016 Innbundet

En ung lokalavisjournalist i Juvdal er i gang med en lokalhistorisk bok da han blir drept. Han blir funnet under kirketårnet i Juvdal kirke - akkurat der kallskapellan Pontius Fjeldberg ble funnet død i 1963. Hoppet kapellanen? Ble han kastet ut? Det fikk politiet aldri oppklart.

Og nå er altså journalisten som gravde i den gamle saken, også død. Ikke nok med det: En djevelmaske, som kom til bygda med den okkulte predikanten Conrad Krämer i 1708, spilte en sentral rolle også i 1963. Men hvor er masken blitt av? Og hva er sammenhengen mellom dødsfallene i 1708, 1963 og 2015? Dette er det okkulte og religiøse mysteriet som Bjørn Beltø graver i.

ISBN13 9788203360510

EAN 9788203360510

Genre Thriller

Omtalt sted Telemark

Her er min anmeldelse i VG av Djevelmasken (ekstern link)

Igjen er den sære arkeologiprofessoren Bjørn Beltø i sentrum.
Denne gangen er han innkalt som historisk sakkyndig til bygda Juvdal. Den lille bygda har tre uoppklarte mord på samvittigheten, og en mystisk djevelmaske står i fokus.
Men kan de tre sakene ha noe med hverandre å gjøre? Årstallene er jo veldig spredt: 1708 - 1963 - 2015...

Ikke den beste boken fra Egeland synes jeg. Ble til tider litt kjedelig med oppramsing av fakta, men greit å ha lest den.

Dette er ikke noen dårlig bok. Men det er heller ikke hva man forventer av en Beltø -historie. Det storslåtte over-the-top ala Indiana Jones mangler. Igjen står en nokså ordinær kriminal. Til tider minner det mer om en Agatha Christie enn en Beltø.

Men for alle del. Dette er ingen dårlig Krim.

... bare ikke en Beltø.

Bjørn Beltø er min helt. Takk for fin leseopplevelse.

Djevelmasken er en meget god spenningskrim, eller thriller om du vil, selv om den er noe annerledes enn de forgående bøkene om Bjørn Beltø. Det er ingen verdensomspennende reise med hemmelige instanser i hælene. Dermed er tempoet noe roligere enn hva vi er vant med.

Helt siden jeg leste Nostradamus` testamente har jeg vært fascinert av måten Egeland setter sammen en historie. De er så godt gjennomarbeidet, så godt skrevet. Jeg har enda til gode å finne et plotthull eller et dårlig sammensatt historieforløp. Det lurer overraskelser rundt hvert hjørne, alltid troverdig, men fullstendig overraskende. Jeg ble tatt på senga flere ganger, og ting er sjelden, om noen sinne, slik vi tror.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Djevelmasken

Lik et Soria Mora slott funklet Juvdal pleie- og omsorgssenter i skogkanten. Tåken hadde letnet. Jeg stanset og så utover landskapet. Vilt, øde. Visst var Juvdal en del av siviliasjonen. Det føltes bare ikke sånn.

Av og til kunne man få inntrykk av at noen hadde skrudd av hele Juvdal. At noen hadde røsket støpselet ut av kontakten og lagt bygda øde.

Det var her de levde, i riktig gamle dager: trollene og vettene, huldrene og nøkkene; det var her de bodde, blant kjempegran og sølvgrå furu, det var her de vandret, lukt inn i eventyrene.

Bøker jeg skal lese

• "Den gjenfødte morderen" av A.J. Kazinski
  • "Forliset" av Frode Granhus
  • "Filledokka" av Daniel Cole
  • "Den syvende demonen - en kriminalroman" av Øistein Borge
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Zack" av Mons Kallentoft
  • "Banesår - kriminalroman" av Thomas Enger