Metusalem-prosjektet

Bonnier norsk forlag 2022 Innbundet

Ny Bjørn Beltø-roman hvor antihelten tar opp jakten på Odins opprinnelse.

Den 10. boken om arkeologen Bjørn Beltø.

Bjørn Beltø leder utgravningen av en vikinggrav på et norsk høvdingsete da de finner et skjelett som ikke har noe i graven å gjøre. Med seg på laget har han datteren Angelina som han fikk vite om i Sølvmyntene. Det viser seg at de har snublet over et mysterium der linjene trekkes mellom gammeltestamentlige myter og norrøn mytologi. En gammel munk skriver sitt livs viktigste krønike. Skrivermunken var trell og fulgte Leiv Eiriksson på ferden til Vinland (cirka år 1000). Han ble senere omvendt til kristendommen og lærte seg å skrive. Krøniken er i realiteten et oppdrag fra en kardinal i Vatikanet, som får sin befalig fra paven. Den er med andre ord en hemmelig rapport til den hellige far om fortellerens møte med en mann som Vatikanet har mistanke om at er Satan.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022