Mannen som jaget sin egen skygge

av (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter) og Stieg Larsson (opprinnelig forfatter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Lisbeth Salander i fengsel!
Lisbeth Salander soner en kortere straff i et kvinnefengsel og gjør alt for å holde seg unna de interne konfliktene mellom fangene. Men når Benito, fengselets gjengleder og verste innsatte, gang på gang mishandler en ung kvinne fra Bangladesh, går Lisbeth imellom og stopper henne. Benitos posisjon i fengselet svekkes, og hun gjør alt for å hevnes.
Lisbeth får besøk av Holger Palmgren. Han har fått tak i dokumenter som kaster et nytt lys over myndighetenes overgrep mot henne da hun var barn. Hun ber Mikael Blomkvist om hjelp med etterforskningen. Sporene leder til en svært rik finansmann, Leo Mannheimer.
Hva har Lisbeths barndom med denne rike finansmannen å gjøre? Og hvordan skal Lisbeth håndtere de økende truslene fra Benito og gjengen hennes?
I den femte Millennium-boken, Mannen som jaget sin egen skygge, gjør Lisbeth Salander opp med barndommen sin.

ISBN13 9788205494350

EAN 9788205494350

Serie Millennium (5)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Dette var skuffende ! Likte den første boka han skrev i denne serien, men dette var for dårlig. Tynn suppe.
Virker nesten som han angrer på at han tok på seg denne oppgaven, at det er blitt et slags pliktløp. Boka er best i de bolkene som IKKE omhandler Salander og Blomquist. Når han skriver om dem virker han veldig uengasjert, nærmest som om han er lei av figurene, spesielt Salander. Selve plottet er heller ikke særlig spennende med en 70 år gammel kreftsyk dame som hovedskurk.
Nei, dette var veldig skuffende.

• "Syndefall i Wilmslow" av David Lagercrantz
  • "Akrash - krim" av Jesper Stein