Byens spor

Ewald og Maj

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Nytt storslått episk verk fra Lars Saabye Christensen!

Byens spor er første bind i en trilogi, og vi befinner oss på Oslo vest rett etter krigen der vi møter Ewald og Maj Kristoffersen med deres sønn Jesper. Ewald jobber i et reklamebyrå som får i oppdrag å lage kampanjen i forbindelse med Oslos 900-årsjubiléum og Maj engasjerer seg i Røde kors.

Bli med når vi legger øret inntil konkylien og lytter: Hør lyden av Oslo. Se gatene som binder den sammen, se menneskene som bor i dem. Se Ewald og Maj, se slakteren, se legen, hør hyggepianisten på Bristol, høre telefonen ringe hos fru Vik i etasjen over. Se Maj gå på møte i Røde Kors, hør glassen klirre på Bristol. Høre lyden av hvinende bremser.

ISBN13 9788202562113

EAN 9788202562113

Omtalt tid Etterkrigstiden

Lars Saabye Christensen er definitivt blant de aller største og beste av våre norske nålevende forfattere. Han beskriver helt suverent etterkrigstidas oppgangstider i Oslo, der Ewald og Maj, deres familie, naboer og omgangskrets og det frivillige arbeidet i Røde Kors, - og ellers livets mange viderverdigheter i gatene i sentrum og vest for Akerselva er i fokus.
Jeg hørte at Lars Saabye Christensen en gang sa i et intervju at han ikke greier/orker å skrive romaner om dagens mennesker, med alle sine smart-telefoner og elektroniske duppeditter. Han skriver om det virkelige livet. Ikke om livet på internett.
Har du vokst opp i Oslo for en del år sida, vil du kjenne deg igjen i Byens spor. Jeg ønsket bare at den skulle vare og vare.
Boka er en fulltreffer. En sekser fra meg.

Lars Saaby Christensen har skrevet en perle av en roman fra Oslo 1948/49.. Fantastiske beskrivelsen av menneskene som bor i Kirkeveien, vandrer i Jacob Aals gate og diskuterer det nye rådhuset som er under bygging.. Barna, arbeidsplassene og medmenneskelige relasjoner.. Boken er som et fotografi med masse skarpe detaljer.. Jeg hygget meg i hvertfall veldig..!!!

Det er nesten som å være i Oslos gater når jeg hører på denne lydboka. Jeg synes jeg kan se hvordan det så ut der i etterkrigstida. En liten familie på Oslo vest, bestående av morsomme og lune Ewald, røde kors' kasserer Maj og sønnen Jesper, bor i en typisk bygård, der naboene kjenner hverandre. Over bor enkefru Vik, på Bristol spiller italieneren Enzo Zanetti, og borti gata bor slakteren og den uheldige sønnen deres Jostein, som også er Jespers venn.
Jeg likte karakterene godt og ble veldig glad i Ewald. Jeg gleder meg til oppfølgeren!
Kim Haugen er en av mine favoritt-innlesere og gjør som vanlig en utmerket jobb med denne boka.

Første bok om Maj og Ewald.

Maj, Ewald og sønnen Jesper, bor sentralt i Oslo. Naboen, fru Vik, passer Jesper ved behov. Maj er nemlig kasserer i Røde Kors, og Ewald jobber mye, så da trår fru Vik til.
Jesper er ikke enkel. Skolestarten er utsatt, og Maj synes det er et slit med et så krevende barn.
Ewald vanker en del på Bristol der Enzo Zanetti er pianist. Pianisten er en ensom og fattig sjel som nødig tar imot veldedighet.
Disse og mange fler blir vi kjent med i etterkrigstidens Oslo.

Autentisk og tidsriktig fra Christensen. Gleder meg til neste bok.

Det er fellesferie. Smak litt på det ordet. Det kjennes godt. Det meste er felles i disse etterkrigstider før velstanden blir for stor og alle skal finne seg selv og ikke andre.

Sommeren senker denne byen enda dypere mellom åsene, mens den løfter de som blir igjen når de andre har reist, løfter dem i majestetisk ensomhet. Sommeren her er ikke en årstid. Sommeren er en stund.

Har man virkelig bruk for alt dette man strengt tatt ikke har bruk for?

På det siste trinnet stanser Enzo Zanetti og finner frem hyggepianistens smil. Det sitter langt inne. Så tar han plass ved flygelet. Latteren og stemmene bare fortsetter. Det er som det skal være. Han er bakgrunnen. Hans nærmeste pårørende er juletreet. De kunne byttet plass.

Jesper tenker at hvis det finnes en tone som kan få folk til å gråte, så må det også finnes en tone som kan få folk til å le. Han vet ennå ikke at det er den samme tonen, som bare spilles på en annen måte.

Ved nyttår satte jeg meg et lesemål for 2019, for å sikre litt variasjon i lesingen:
- En bok fra de ulike verdensdeler
- To romaner skrevet før min fødsel
- To nobelprisvinnere
- To prisvinnende romaner (unntatt Nobelpris)
- To 2019-romaner
- En diktsamling

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Dette er en liste over de lydbøkene jeg liker aller best. Både fordi historien er bra, men også fordi innleseren gjør en drivende god innsats. Enjoy!

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

• "Byens spor - Maj" av Lars Saabye Christensen
  • "Byens spor - skyggeboken" av Lars Saabye Christensen