Jomsviking

Nidhogg forl. 2017 Innbundet

JOMSVIKING er en historisk roman satt til årene 993-1000 e.Kr. Her følger vi Torstein Tormodson, som bare 12 år gammel blir tatt som trell av Olav Tryggvasons menn, men som senere blir trent som kriger hos de beryktede jomsvikingene.

Dette er en bredt anlagt roman hvor handlingen veves sammen med historiske hendelser, og hvor leseren får et unikt innblikk i en turbulent og dramatisk tid. Som jomsviking involveres Torstein i maktkampen mellom de nordiske kongene, en maktkamp som leder til et voldsomt sjøslag ved Svolder.

Forfatteren har lagt et enormt arbeide bak denne romanen, og detaljrikdommen er imponerende. Dette er en bok for alle fans av tv-serien "Vikings" og alle som er fascinert av vikingtiden.

Forlag Nidhogg forl.

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge

Jeg må si at jeg var meget spent før jeg begynte å lese denne boka. Det er fordi jeg syns Bjørn Andreas Bull-Hansens forfatterskap har variert mye i kvalitet, fra helt topp til bånn i bøtta. Toppen regner jeg for å være «Anubistrilogien»: «Lushons plater» (2004), «Anubis» (2006) og «Evercity» (2007).

Denne boka er heldigvis på høyden kvalitetsmessig. Hovedpersonen, Torstein Tormodson, er en karakter som ser ut til å ligge forfatterens hjerte nær. En blanding av kriger og Isak Sellanrå-type, en overlever som fikser det meste, og som overvinner fryktinngytende fiender på slagmarken, så vel som indre demoner. Lignende typer finner vi også i flere av Bull-Hansens romaner.

Vikingtida er det ingen tvil om at forfatteren behersker! Masse handlingsdriv og språkdriv, fin flyt i fortellinga, underholdende!

• "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Dødeboka - fantasyroman" av Lars Mæhle
  • "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Ragnarok - roman" av Andreas Bull-Hansen
  • "Kvinnen ved jordas kant - en saga om Frøydis Eiriksdatter" av Gunhild M. Haugnes
  • "Isak" av Bjørn Andreas Bull-Hansen
  • "Krigens skugge - roman" av Ragnhild Kolden