Hvitekrist

om Olav Haraldsson og hans tid

Gyldendal 2018 Innbundet

Første bind i serien "Kongenes tid". Olav Haraldsson (ca. 995-1030) åpner denne storslagne og ambisiøse fembindsserien om Norges store viking- og middelalderkonger.

På begynnelsen av 1000-tallet raste maktkampen om herredømmet i landene rundt Nordsjøen. Angelsaksernes konge, Æthelred, var herre over et England som var rikt på gull og sølv, men også ustabilt og fullt av egenrådige stormenn. Fra Danmark forsøkte den unge danekongen Knut å erobre hans land. Midt mellom dem sto den ambisiøse norske vikingkongen Olav Haraldsson, en mystisk skikkelse som etter sin død skulle bli til Olav den hellige. Han hadde sin egen agenda.
Tore Skeie spenner opp det store lerretet og tar leseren med på en forrykende ferd gjennom den turbulente perioden da vikingtiden var på hell og kongeriket Norge var i støpeskjeen. Mens krigsherrer manøvrerte, allierte byttet side og store sølvskatter skiftet hender, rådet vold, brutalitet og ødeleggelser. Samtidig spredte kristendommen seg og skapte langsomt en ny samfunnsorden. Hvitekrist gir et friskt blikk på norgeshistorien, hvor vikingtidens mennesker og begivenheter løftes opp og ut av sagaene og inn i en større europeiske sammenheng.

«Tore Skeie har etablert seg som en fremragende formidler av vår middelalderhistorie. Inntrykket blir på ingen måte svekket av denne uhyre velskrevne boken om voldsmannen som ble helgen. (...) Tore Skeies språk er samtidig rikt og presist. (...) Det er mesterlig gjort.» Sven Egil Omdal,Stavanger Aftenblad

"Den sanne historien er som Ringenes Herre, bare bedre. (...) For Tore Skeie er en fremragende forfatter, han er som en essens av Peder Englund og sir Walter Scott. (...) For en praktfull fortelling det blir!" Arne Dvergsdal, Dagbladet
«Merk deg navnet om du ikke alt kjenner ham: Tore Skeie. For et mot denne historikeren og forfatteren har, og for et skrive- og fortellertalent han er! (...) Det er bare å holde seg fast: «Hvitekrist» er nesten som å lese i en vindtunnel. Her er en kraft i stoffet som trekker leseren vekk fra samtiden og tilbake i århundrene, i en velskrevet og fascinerende tekst.» Guri Hjeltnes, VG
"Ingen nordmenn skriver mer spennende bøker (...) en stilist av øverste kaliber (...) Skeie har en unik evne til å male ut detaljerte bilder av alt fra kaotiske slag til tidens strevsomme dagligliv." Aslak Nore, A-magasinet
« ... et friskt pust av en historiebok, ytterst velskrevet.» Leif Ekle, NRK
«Tore Skeie lar kildene drysse poetisk stjernestøv over jordnær prosa i sin fortelling om Olav den hellige» Mona Ringvej, Klassekampen

ISBN13 9788205485273

EAN 9788205485273

Serie Kongenes tid (1)

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norden

Omtalt person Olav II Haraldsson

Det eneste som skuffa meg, var avslutningen. Hvorfor ble Olav Haraldsson helgengjort etter sin død? Uten det, ville han bare vært enda en middelalderkonge. Men boka slutter faktisk før selve slaget ved Stiklestad i 1030.

Vikinger og sånt.

• "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Første verdenskrig - en kort historie" av Norman Stone
  • "Djevelens rytter - roman" av Jan Ove Ekeberg
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Flatøybok - bind 1" av Torgrim Titlestad
  • "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad