Djevelens rytter

Gyldendal 2018 Innbundet

Dramatisk og handlingsmettet roman om Harald Hardrådes ferd mot Konstantinopel. Serien om Den siste vikingkongen er basert på virkelige hendelser i Harald Hardrådes liv. Djevelens rytter er bind to i serien, og en frittstående fortsettelse av Krigens læregutt. Etter slaget på Stiklestad i 1030 befinner den unge Harald seg i utlendighet hos den russiske fyrst Jaroslav. Her tjener han som kriger, men setter snart kursen mot Konstantinopel, storbyen der makt og rikdom kan vinnes. På veien dit, ute på de store steppene, møter Harald khazarene, et hestefolk som kalles djevelens ryttere. Her lærer Harald selv å bli en djevelens rytter. Men Haralds og khazarenes kunster på hesteryggen hjelper lite da den bysantinske keiserens soldater går til angrep. De som ikke blir drept føres til Konstantinopel som krigsfanger. Der vekker Haralds lange lyse hår keiserinnens beundring, noe som leder ham frem til målet: Opptaksprøvene til keiserens hær av nordiske leiesoldater.
Anmelderne mener:
«Ypperlig viking-roman! Den andre boken i Jan Ove Ekebergs vikingserie har alt en god historisk underholdningsroman skal ha og er enda bedre enn den første.»Elin Brend Bjørhei, VG
«... mye av styrken ved Ekebergs prosjekt, er måten han kombinerer diktning med historiske skikkelser og hendelser. Det er strøkent gjort, og gir lyst til å lese mer om den siste vikingkongen.» Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad
«... i Djevelens rytter spruter handlingen fra boksidene. Ekeberg spinner et finnervet nett av episoder uten å tape tråden.»Christen Hvam, Fredriksstad Blad
«... en fremragende bok om Harald Hardrådes unge liv.»Thorstein Buer, Demokraten

ISBN13 9788205512825

EAN 9788205512825

Serie Den siste vikingkongen (2)

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Tyrkia

Omtalt person Harald III Hardråde

• "Vinterens ild" av Giles Kristian
  • "Egil Skallagrimsson - makt og motstand" av Halvor Tjønn
  • "Hevnens gud" av Giles Kristian
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Odins ulver" av Giles Kristian
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien