Paradisets elendige

Aschehoug 2016 Innbundet

Vi befinner oss 400 år tilbake i tid. Danmark er i ferd med å bli en oversjøisk kolonimakt, og Norge er fortsatt i union. På vei til Vest-India havarerer fregatten Færø, og skipet søker nødhavn i Bergen. Her mønstrer Johannes Hauge på. Hauge er på rømmen etter en grusom forbrytelse, og en reise ut i det uvisse fremstår som den perfekte fluktrute.

Romanen lodder dypt i temaer som rasisme, identitet og kristendommen i kolonialismens tjeneste gjennom de kontrastfylte skildringene av øysamfunnet.

Fartein Horgar er selv en del av kolonihistorien - oppvokst på Madagaskar som tredjegenerasjons misjonærbarn. I PARADISETS ELENDIGE tar han for seg temaer som rasisme, identitet og kristendommen i kolonialismen.

PARADISETS ELENDIGE er første bok i en stor anlagt romanserie med handling lagt til koloniene i Dansk Vestindia. Hovedhandlingen i romanen foregår i annen halvdel av 1600-tallet på øya St. Thomas. Neste bok er I SLAKTEMÅNEDEN (våren 2017) med handling fra St. Jan på 1730-tallet. PIRATFUGLEN (2018) utspiller seg på St. Croix fra 1753 til 1793, under gullalderen for handelen på Dansk Vestindia, et eventyrlig økonomisk oppsving som skyldtes sjuårskrigen mellom Frankrike og England.

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788203360848

EAN 9788203360848

Serie Vestindiakvintetten (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Karibia

Året er 1672. Johannes er 16 år, og på flukt fra en forferdelig ugjerning. Han ankommer Bergen rett før et skip setter kurs mot øya St. Thomas i Karibien. Han får hyre på skipet, og flere måneder senere, ankommer de øya. Underveis har de kastet mange døde over ripa, men Johannes lever.
St. Thomas eies av Danmark-Norge, og samfunnet skal bygges opp ved hjelp av straffanger og slaver.
Johannes har lært at de sorte egentlig ikke er mennesker, men maskindeler i Det Vestindiske Kompanis maskineri. Likevel undrer han seg innimellom på om de kan være like menneskelige som de hvite.

Meget interessant om et ukjent tema.

Dette er første bok av fem om det dansk-norske koloniveldet (1672-1917).

Boka handler en gutts rømming fra Bergen til Karibien, St. Thomas, hvor han etterhvert bygde seg egen gård. Boka forteller om motsetningene i samfunnet og hvordan bl.a. slaver ble behandlet? Romanen omhandler kolonitiden for Danmark/Norge sist på 1600-tallet, en kanskje ukjent historie.
Boka er noe langtekkelig i begynnelsen, men tar seg opp.

Utrolig spennende om en del av historien vi hører svært lite om. Boka er vanskelig og legge fra seg, og har ett nyansert persongalleri. Usentimental, og til tider morsom. Miljøbeskrivelsene er veldig gode, nærmest som man kjenner heten og luktene. Anbefales på det varmeste! Kunne ikke vente på at bok nr 2 kom i pocket, og gikk til innkjøp av den dagen etter at nr 1 var utlest. Boka pirrer virkelig nysgjerriheten etter å lære mer om dansk/norsk kolonitid.

Det var nesten så han sukket oppgitt over at noen kunne begi seg pengelens inn i en by som Bergen.

Her er en liste fra en e-postliste for bibliotekarer med litteraturtips for menn over 60 år. Primært historiske romaner.

Her samler vi mange gode historiske romaner. Se også den mer spesifikke listen om middelalderromaner som vi har laget!

Bøkene jeg har lest 2022. Del 1.

• "Svart Babel - roman" av Fartein Horgar
  • "Frihetens kjøtere - roman" av Fartein Horgar