Attila

barbarkongen som utfordret Romerriket

av (forfatter) og Ola Bjønness Karlsen (gjendikter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Denne biografien handler om hunerkongen Attilas liv og virke. Han presenteres som en genial strateg på slagmarken og hensynsløs erobrer, men også som en dyktig statsmann. Har litteraturliste og register.

Spennende og veldokumentert skildring av en av historiens store erobrere Hunerkongen Attila (406.453) . kjent i samtiden som "Guds svøpe" . har vært forbundet med uhygge og terror opp gjennom århundrene. I denne kritikerroste biografien står han fram som en genial strateg på slagmarken og hensynsløs erobrer, men også en dyktig statsmann. Hunerne var et ukjent rytterfolk fra de store, sentralasiatiske steppene som dukket opp langs grensene til et svekket og delt romerrike rundt år 400. De var glimrende bueskyttere og ryttere med en hurtighet som fullstendig overrumplet de romerske legionene. Under Attilas lederskap erobret de i løpet av noen tiår landområder som strakte seg fra steppene i øst til det moderne Tyskland i vest, fra Donau i sør til Baltikum i nord. Attilas enorme imperium kollapset etter hans død, men legenden lever.«Man kan ikke ønske seg en bedre forteller eller analytiker enn John Man ... Hans Attila er glimrende, like drivende godt skrevet som kunnskapsmessig imponerende.»Simon Sebag Montefiore, forfatter av Stalin

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205393356

EAN 9788205393356

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Omtalt person Attila

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

• "Peter Christen Asbjørnsen - diger og folkesæl" av Truls Gjefsen
  • "Vin - druesorter, produsenter, regioner, vinstiler, anbefalinger, kart" av Jens Holmboe
  • "Hevnens gud" av Giles Kristian
  • "Hellas fra sør til nord - en reise i gammel og ny tid" av Aage Hauken
  • "Kartenes makt - kartografiens historie fra middelalderen til i dag" av Ute Schneider
  • "Hannibals krig - Kartagos kamp mot romerne" av John Peddie
  • "Norges kriger - fra Hafrsfjord til Afghanistan" av Per Erik Olsen
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Aud Schønemann - det blir mellom oss" av Lars O. Gulbrandsen
  • "Spartacus og slaveopprøret" av Barry Strauss
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet