Vinland

Gyldendal 2018 Innbundet

Andre bok i Jomsviking-serien.

Torstein og hans familie flykter vestover for å slippe unna hevn fra Olav Tryggvasons menn etter slaget ved Svolder. Han er blitt høvding for en gruppe jomsvikinger og søker etter de sagnomsuste lerkeskogene på den andre siden av havet. Nå vil han gjøre seg rik på skipsbygging og skape en fremtid for seg og sine.Men Torstein, krigeren som en gang var trell, skal snart måtte kjempe for livet og for å gjenforene sin familie.
I Vinland får vi et unikt innblikk i tilværelsen til Nord-Amerikas første nybyggere, og i konflikten som utviklet seg mellom dem og de mektige indianske stammesamfunnene. Her møter vi også historiske personer som Eirik Raude, hans datter Frøydis og hans sønn Leiv, samt ladejarlen Eirik Håkonson.
Dette er den andre boken i Jomsviking-serien, men den kan også leses som en frittstående fortelling. Den første boken, Jomsviking, gikk rett inn på de norske bestselgerlistene. Den har til nå et samlet opplag på 40 000, og er under utgivelse i åtte land.

Anmelderne mener:
«Storslagen oppfølger. [...] Eventyrlig som boka er, framstår den likevel realistisk, og jeg blir nok en gang nesten slått ut av Bull-Hansens stilistiske bevegelighet, og historiske innsikt i denne dramatiske tiden.»Cathrine Krøger, Dagbladet
«Storslått skaldekunst. [...] Den andre boken i serien om jomsvikingene er eventyrlig, oppslukende lesing. En lesefest for alle med interesse for vikingtiden.»Elin Brend Bjørhei, VG
«Med Vinland bekrefter Bull-Hansen hvor utmerket det går å skrive spenningsmettet litteratur som ikke står tilbake for noe. [...] Bull-Hansen er en sann connaisseur av vikingetiden. Hva han ikke vet om datidens skipsbygging, hvilke tresorter som egnet seg til ulike deler av et langskip, hvordan vikingene utvant jern fra malm, den norrøne gudetro i brytningen med Hvite-Krist, og det meste annet, er neppe verd å vite.»Christen Hvam, Fredriksstad Blad
«Ja, vi kan bare slå fast at han har gjort det igjen: Levert en praktfull murstein av en spenningsroman fra vikingtiden. Så intens at det lukter blod av sidene og så realistisk at du må hente et ekstra pledd når du leser om vinteren i Vinland.»Atle Nielsen, Bok365

ISBN13 9788205515598

• "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Ved porten til helvete - trolldomsprosessene i Finnmark" av Rune Blix Hagen
  • "Djevelens rytter - roman" av Jan Ove Ekeberg
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer