Jakten på Olav Tryggvason

av (forfatter) og David Keeping (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

Olav Tryggvason var oldebarnet til Harald Hårfagre, vokste opp i Russland, innførte kristendommen i Norge og grunnla Trondheim før han døde i slaget ved Svolder i år 1000. Slik har historien blitt fortalt i 800 år. Men hva om ingenting av dette stemmer?

Historikeren Øystein Morten har reist i Olav Tryggvasons fotspor og funnet en helt annen historie om Olav og hans tid. Dette er fortellingen om en brutal maktkamp mellom danske kongearvinger, sammenstøt ved Londons murer, bestialske seksuelle ritualer og menneskeofringer. Forfatteren gir oss et fengslende innblikk i samlingen av Norge med utgangspunkt i Troms, innføringen av kristendommen i fire land og oppdagelsen av et nytt kontinent.

Velkommen til en av de mest ekstreme reiseskildringene i Nord-Europas historie rundt år 1000!

Øystein Morten er historiker og forfatter. Han har en rekke kritikerroste bøker bak seg, blant annet Jakten på Olav den hellige (terningkast 6 i VG) og Jakten på Sigurd Jorsalfare (begge på Spartacus forlag). I 2017 utga han Norske ødegårder. Historien om stedene vi forlot, sammen med fotograf Pål Hermansen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241916892

EAN 9788241916892

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt person Olav I Tryggvason

"Jakten på" er det sentrale her. Historiker Øystein Morten bestemmer seg for å gå historiefaglig til verks for å finne ut så mye han kan om Olav Tryggvason. Dermed kastes Snorres kongesagaer tidlig over bord, og forfatteren leter i andre, mer pålitelige kilder.

Likevel er kongen vanskelig å gripe, fordi opplysningene om Olavs liv er få og tvetydige. Det som gir liv til denne boka er hvor åpne kort Øystein Morten spiller med. Å lese denne boka er litt som å se en mann stange hodet mot veggen i 300 sider. Samme hvor grundig Morten er, blir konklusjonene usikre.

Som de forrige bøkene hans, om Olav Haraldsson og Sigurd Jorsalfare, er forfatteren sterkt til stede i teksten. Han sjekker inn på overnattingssteder rundt hele nordsjøbassenget, drar til Moster og Trondheim, treffer spennende folk, drikker kaffe og champagne og samler tankene sine inni og utenfor kirker.

Det burde selvsagt blitt en tv-serie av dette.

Veldig spennende og utrolig interessant!

Nå er det bare en uke igjen av 2023, så nå er det på tide å føre over bøker til 2024 års liste.

• "Vikingenes største slag" av Kim Hjardar
  • "Korsfareren - Sigurd Jorsalfare og hans verden" av Trond Norén Isaksen
  • "Christian Frederiks tapte rike" av Mona Ringvej
  • "Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei" av Fredrik Larsen Lund
  • "Kampen om Narvik 1940 - General Fleischers slår tilbake" av Frode Lindgjerdet
  • "Kongen - Haakon & Maud VIII" av Tor Bomann-Larsen
  • "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund
  • "Oddvar Brå - et skiløperliv" av Thor Gotaas
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Eirik Raude" av Øystein Morten
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Vikingtiden på 200 sider - fra høvdingstyre til rikskongedømme" av Jan Ove Ekeberg