Alv Erlingsson

fortellingen om en adelsmanns undergang

Spartacus 2009 Innbundet

Boken forteller historien om Alv Erlingsson. Han var overhodet i adelshuset Tornberg, den mektigste familien i Norge etter kongefamilien. Men etter å ha blitt politisk utmanøvrert gjorde han opprør, tapte et stort feltslag og flyktet til Sverige. Han endte sitt liv som fredløs sjørøver og ble offentlig henrettet i en liten svensk havneby. Dette er forfatterens første bok.

Sommeren 1290: En norsk adelsmann henrettes offentlig i en liten havneby på kysten av Skåne. Alv Erlingsson hadde vært Norges mektigste mann, men endte sitt liv som fredløs sjørøver. Alv var overhodet i adelshuset Tornberg, den mektigste familien i Norge etter kongefamilien. På høyden av sin makt dikterte han den norske kongens politikk og spilte en sentral rolle i nordeuropeisk storpolitikk. Men gradvis viklet han seg inn i et ødeleggende maktspill han mistet kontrollen over. Alvs historie er en klassisk tragedie; de samme kreftene som førte ham til maktens sentrum forårsaket også hans dype personlige fall, samt undergangen til et av Norges siste uavhengige adelsdynastier. Med Alvs livshistorie som rød tråd tegner forfatteren et bredt og fargerikt portrett av krig, politikk, adelskultur og samfunnsliv i Norge og Norden i høymiddelalderen. Boka vant Spartacus forlags store historie-konkurranse i 2008, foran historikere fra hele landet. Dag Solstad var medlem av juryen og uttalte: "Manuset viser frem en lysende skrivekunst og er en fortellemessig prestasjon."

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Norden

Omtalt person Alv Erlingsson

Hadde jeg vært historielærer hadde jeg brukt denne boka som pensum for å vekke interessen for historie! Fantastisk engasjerende og medrivende, forfatteren greier å vekke til live en person som det finnes svært lite informasjon om og han er i tillegg historisk korrekt! Gleder meg til å lese den nyeste boken hans, Jomfruen fra Norge!

Helt fantastisk! Burde vært pensum i skolen. For første gang fikk jeg et bilde og en forståelse av middelalderen i Norge. Hadde først tenkt at dette var en bok som bare jeg ville interessere meg for her i huset, derfor ikke lydbok ( ikke alle leser bøker) ...men etter hvert ble det samlingsstund og høytlesning i familien, med mange fine og morsomme samtaler rundt tema. Alle var enige om at kunnskapen fra skolen må ha vært syltynn ( selv om det er mange år siden), for dette var "nytt stoff". Ikke lenger tørre tall og oppramsing av slag og konger. Men personer blir kjøtt og blod, landskapet og tiden blir tydelig, og ikke minst blir det bakgrunn for konfliktene.
Hadde ikke fått med meg denne boken da den kom ut i 2009. Men takket være et program om forfatteren ( og hans nyeste bok) i NRK P2 på nyåret, ble jeg nysgjerrig - heldigvis !

Makten som speiles i en tittel, er en illusjon. Makt kan ikke gis i gave, den kan ikke eies, bare utøves. For makten tilhører kun den som vet å bruke den. Det er maktens vesen.

Under kong Magnus ga det seg først og fremst uttrykk gjennom en sterk interesse for lov og rett - det som framfor noe annet skulle kjennetegne kong Magnus´ regjeringstid. Nesten umiddelbart etter maktovertagelsen satte den nye kongen i gang det prosjektet som ga ham tilnavnet "Lagabøte". Som det andre landet i Europa (det første var Kastilja), fikk Norge en felles lov for hele landet.

Forhandlingene skulle holdes midt mellom de tre skandinaviske rikene, ved Elven, bredden av Gøta elv. Elvemunningen ble regnet som nøytral grunn og der hadde skandinaviske konger møttes i uminnelige tider for å avgjøre stridsspørsmål seg imellom.

Det var denne virkeligheten, styrt av sine egne lover og sin egen logikk, Alv tok skrittet inn i da han stevnet ut i Oslofjorden. Glomma-munningen i Borgarsyssel utgjorde en ideell base for å avskjære tyske skip, enten de var på vei til kysten av Norge for å gjøre tilværelsen utrygg for norske skippere, eller på vei østfra for å handle i Engand, Danmark eller havnebyer langs Østersjøkysten. Den makten Alv var i besittelse av, var ikke erobrerens, men sjørøverens. Sjørøveri var en velkjent plage for handelsreisende i både Nordsjøen og Østersjøen, og i krig var det vanlig at partene ranet hverandres handelsskip. Det var det Alv nå satte ut for å gjøre. I stor skala.

På samme måte som kongene giftet sine døtre inn i utenlandske kongehus, giftet de norske aristokratene seg inn i hverandres slekter. Strategiske ekteskap var den viktigste framgangsmåten for å bygge allianser med andre toneangivende familier, livsviktig for å holde seg innflytelsesrike i et urolig og stadig skiftende politisk landskap.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Her er noen av bøkene jeg setter stor pris på. Jeg vet så inderlig godt at jeg har veldig mange flere jeg skulle ha lest... Se på det også som Biografi-tips fra meg.

Hvilke biografier har du som favoritter?

Vikinger og sånt.

• "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Tordenskjold - en biografi om eventyreren og sjøhelten" av Dan H. Andersen
  • "Den sorte greven - Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo" av Tom Reiss
  • "Margrete - Nordens dronning" av Ove Røsbak
  • "Armfeldts armé - historien om en katastrofe" av Geir Pollen
  • "Grevens tid - roman" av Karsten Alnæs
  • "Ufredsår - om den svenske stormaktstiden og en mann i dens midte" av Peter Englund
  • "Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten
  • "Vikinger i krig" av Kim Hjardar
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Vinland" av Bjørn Andreas Bull-Hansen
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten